Facebook kent in feite 2 verschillende paginatypes; de privé pagina en het zakelijke profiel. Het privéprofiel is waar je vrienden op hebt, en deze is aan een persoon gebonden. Het zakelijke profiel heeft in plaats van vrienden juist pagina likes, en kan een community page zijn, een fanpage, een bedrijfspagina, en ga zo maar door. Bij de zakelijke profielen is er iets veranderd sinds de update van augustus 2018 en dit betreft het review gedeelte.
Bedrijven en instellingen, dus zakelijke profielen, konden voorheen beoordeeld worden met sterren. Hierbij kon men een beoordeling doen tussen de 1 en 5 sterren. De gemiddelde score werd dan getoont tussen de 1.0 en 5.0, plus het bijbehorende aantal sterren. Sommige beoordelingen waren met tekst en sommige zonder. Je kon dus als consument alleen een beoordeling met een x-aantal sterren achterlaten zonder dit toe te lichten.
Na de recentelijke update is hierin iets veranderd. De sterren recensies zijn namelijk veranderd in aanbevelingen. Een gebruiker (consument) kan vanaf nu alleen nog maar een bedrijf WEL of NIET aanbevelen. Een recensie is daarbij verplicht.
Wat ziet de consument
De consument krijgt nu de volgende vraag te zien: “Beveel jij dit bedrijf aan?” waarop je met JA of NEE kunt antwoorden, en een toelichting moet geven. Mensen kunnen je dus niet meer zomaar een slechte of goede review geven zonder commentaar. Het commentaar moet ook minimaal 25 tekens lang zijn, dus mensen komen niet weg met een korte tekst zoals: “gewoon goed!”, of “slecht bedrijf!”.
Google telt de reviews ook mee
Google toont al enige tijd bedrijfsvermeldingen waarbij je veel info van een specifiek bedrijf snel en handig kunt terugvinden. Reviews, beoordelingen en aanbevelingen zijn hierin ook zichtbaar. Zo kun je in een oogopslag zien of het bedrijf juist goed of slecht wordt beoordeeld. Niet alleen kun je rechtstreeks via Google stemmen (met sterren), maar ook via andere kanalen zoals Facebook. Google telt namelijk stemmen via andere partijen mee in de totaalscore, en toont ook het aantal stemmen via bijvoorbeeld Facebook apart in het globale aanzicht. De aanbevelingen zullen dus ook apart worden weergegeven.
Eerlijk of oneerlijk
Het kopen van reviews en positieve beoordelingen / recensies klinkt wellicht als oneerlijk, maar het verhaal is niet helemaal zwart/wit. Mensen plaatsen normaal gezien vrij snel een negatieve recensie als ze ontevreden zijn en niet wanneer ze goed zijn geholpen want dat is iets waarvoor je immers betaald. Het ‘rot’ gevoel van niet tevreden zijn willen ze kwijtraken en dan denkt men dit kwijt te kunnen raken door het te delen in de vorm van een minder positieve recensie.
We nemen een restaurant als voorbeeld. Hier gaat men naar toe om lekker te eten. Wie tevreden is gaat dat meestal niet op internet uiten omdat lekker eten iets is wat je bij een restaurant verwacht. Wanneer het eten tegenvalt, en dus ook de verwachting, dan gaan mensen redelijk snel dit wel op internet plaatsen, want ze hebben immers betaald voor lekker eten.
Om mensen toch een aanbeveling te laten doen, moet er iets tegenover staan. Mensen hebben anders vaak wel iets beters te doen. Je moet ze dus stimuleren en dat kan door bijvoorbeeld iets te verloten. Een restaurant kan bijvoorbeeld korting geven op de rekening bij het volgende bezoekje, of de drankjes gratis weggeven die avond. Wees als ondernemer hierin creatief.
Internet trollen steeds vaker waargenomen
Internet trollen worden ook steeds vaker waargenomen. Dit zijn mensen (vaak jongeren) die het leuk vinden om willekeurig bedrijven te beoordelen zonder er geweest te zijn of gebruik te hebben gemaakt van de dienst. Ze geven vaak een lage cijfer aan het bedrijf en komen met onzinverhalen waar niets van klopt. Ondernemers worden hiermee gedupeerd want dit kost hen wel klanten. Potentiële klanten kijken vaak naar de ervaringen van andere mensen en laten hun keuze hierdoor beïnvloeden.
Niet alleen jongeren maar ook concurrenten doen dit! Als je als ondernemer even niet zit op te letten, en je jezelf niet even Googled, dan kan het zomaar zijn dat je al een tijdje bestookt wordt met negatieve recensies waar niets van waar is! TIP: check je eigen review score even op internet. Mocht deze niet al te best zijn, dan kun je met de eerder genoemde tip er nu iets aan doen!
Preventief bewapenen
Aangezien er meer slechte reviews en recensies worden uitgedeeld op internet, kunnen enkele minder positieve reacties je reputatie snel schaden. Preventief wat reviews kopen kan geen kwaad, want zodoende wordt je minder hard geraakt door een eventuele slechte beoordeling.
TIPS die kunnen helpen
TIP: reageer altijd op een recensie, of deze terecht is of niet. Bedank voor de positieve review, en probeer een eventuele review te bespreken in de vorm van een oplossing. Op sommige kanalen kan de review namelijk worden aangepast! Wanneer je als ondernemer laat zien dat je betrokken bent, dan komen de slechte beoordelingen minder hard over bij potentiële klanten.