Instagram marketing strategie voor 2023. Met tientallen verschillende social media platformen heb je veel keuze als bedrijf om je online zichtbaarheid te vergroten. Twijfel jij om voor jouw bedrijf een Instagram account aan te maken? Of heb je dit net gedaan en ben je op zoek naar een goede Instagram strategie? Dan is dit artikel geschikt voor jou!
We bespreken de voor- en nadelen van Instagram, het belang van een goede Instagram marketing strategie en nemen je stap voor stap mee in het gehele proces. Zo zorgen we er samen voor dat jouw account straks snel zal groeien.
De voor- en nadelen van Instagram
In principe is Instagram interessant voor ieder bedrijf die visuele content te bieden heeft. Dit platform, met meer dan 700 miljoen wereldwijde gebruikers, zorgt voor meer interactie met je volgers en laat door middel van beeldmateriaal zien waar jullie voor staan.
Daarbij heeft Instagram de volgende bijkomende voordelen:
- Visuele content werkt goed: het is wetenschappelijk bewezen dat visuele content sneller wordt verwerkt dan tekst.
- Adverteren is mogelijk: waardoor je nog sneller op Instagram groeit.
- Het millenials-segment groeit elk jaar: bereik deze doelgroep door middel van op Instagram.
- Hashtags maken jouw content zichtbaar: waardoor je sneller te maken hebt met de juiste doelgroep.
Toch zitten er ook enkele nadelen aan het hebben van een zakelijk Instagram account:
- Tijdrovende klus: je bent er wekelijks of maandelijks mee bezig en moet je volgers blijven triggeren met visuele content.
- Er is niet veel ruimte voor extra informatie: het platform biedt enkel een korte bio aan waar je jouw informatie in kwijt kunt.
- Je kunt geen URL bij posts plaatsen: hierdoor is het moeilijker om door te verwijzen naar een specifieke pagina.
Beslis voor jezelf of Instagram het platform is waar jij de komende maanden je tijd in wil steken en vraag jezelf af of jouw doelgroep ook gebruik maakt van Instagram. Heb je een oudere doelgroep? Dan kun je bijvoorbeeld beter naar Facebook kijken. Heb je een jonge doelgroep? Bekijk dan de mogelijkheden van TikTok eens.
Waarom kiezen voor een Instagram marketing strategie?
Een goede Instagram marketing strategie helpt je inzichtelijk te maken van hoe je Instagram het beste kunt inzetten en wat jouw doelgroep het meest aantrekkelijk vindt. Het heeft als doel om je online zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten, en een steeds grotere online community op te bouwen.
Wanneer je zomaar content post zonder daar over na te denken, kan dit ervoor zorgen dat jouw doelgroep helemaal niet getriggerd raakt, of de content geen eens te zien krijgt door het Instagram algoritme. Wat zorgt voor minder volgers, likes en reacties. Op die manier wordt je bereik op Instagram nooit groter.
Daarbij helpt een Instagram marketing strategie voor een rode draad. Je kunt ten alle tijden terug blikken op het plan wanneer je even niet meer weet wat je het beste kunt posten of wanneer. Ook wanneer er meerdere personen het account beheren, zorg je er op deze manier voor dat alle neuzen dezelfde kant op staan.
Stap voor stap een Instagram strategie maken
Ook met jouw bedrijf kun je Instagram inzetten om je bereik te vergroten en je visuele portpolio te tonen. Maar hoe zorg je dat jouw Instagram strategie goed aansluit op je marketing en branding? In de volgende alinea’s leggen wij je stap voor stap uit hoe je een Instagram strategie opstelt, en gaan we allerlei belangrijke onderdelen af. Zoals het maken van een Instagram content strategie en een Instagram hashtags strategie.
Stap 1. Doelstelling helder in beeld
De eerste stap voor je Instagram strategie is om je doelstellingen duidelijk in beeld te brengen. Je kunt Instagram voor verschillende doelstellingen inzetten, zoals:
- Mensen inspireren over jouw product of dienst
- Het verkopen van zoveel mogelijk producten
- Meer persoonlijkheid laten zien zodat je aan een hechtere band bouwt
- Je wil tips en kennis delen zodat mensen jou als vakkundig zien
Kies maximaal 2 doelstellingen uit voor jouw Instagram account van de lijst hierboven of doelstellingen die je zelf hebt bedacht. Wanneer je op te veel verschillende dingen focust, kan het verwarrend voor klanten overkomen.
Met behulp van deze 2 doelstellingen ga je verder naar stap 2 van deze strategie.
Stap 2. Instagram content strategie
Er zijn veel mogelijkheden voor bedrijven op Instagram. Het is belangrijk om voor jezelf overzichtelijk te hebben welke verschillende soorten content die je allemaal in kunt zetten op jouw account:
- Instagram post: plaats een video of foto met beschrijving van maximaal 2200 tekens. Deze content wordt op de feed van volgers geplaatst en is op je account te zien.
- Instagram video (voorheen IGTV): dit is voor langere video’s, deze zijn ook op je account te zien, onder een apart tabblad.
- Instagram stories: deel een verticale foto, korte video of linkje die mensen voor 24 uur kunnen zien. Dit wordt vooral ingezet voor updates en nieuwtjes en is daarna niet meer op je account te zien, tenzij je het opslaat en gebruikt voor je hoogtepunten.
- Instagram Reels: dit is voor korte video’s (komt overeen met TikTok video’s), deze zijn ook op je account te zien, mogelijk onder een apart tabblad.
Nu je weet welke verschillende soorten content er zijn, kun je een overzicht maken met de soorten content jij wil inzetten op Instagram.
Nu gaan we aan de slag met de inhoud van deze content, hiervoor heb je jouw doelstellingen van stap 1 nodig. Maak voor jezelf 3 contentpilaren die passen bij deze doelstellingen en welke de onderwerpen beschrijven die je op dit account zal plaatsen. Eigenlijk moet je deze een beetje zien als thema’s die het Instagram algoritme kan aflezen om jouw content bij de juiste doelgroep te plaatsen. Drie voorbeelden van contentpilaren zijn bijvoorbeeld; informatie over de producten, voorbeelden over hoe je de producten kunt inzetten en handige tips.
Het is de bedoeling dat je nooit van deze drie pilaren afwijkt, en dat je niet elke keer dezelfde pilaar achter elkaar post. Heb je gisteren een post geplaatst over een nieuw product, ga dan voor de volgende post niet weer op een ander product in, maar plaats een handige tip. Op deze manier hou je jouw account in balans en zorg je dat je gebruikers niet verveelt met enkel reclameachtige posts.
Stap 3. Instagram hashtag strategie
Nu je jouw content strategie hebt opgezet, is het tijd om eens dieper op de specificaties van deze posts in te gaan. Niet alleen de tekst die je plaatst, maar ook hashtags spelen een enorm grote rol in het bereik van je content.
Door een slimme mix toe te passen van populaire hashtags binnen jouw niche, hashtags die jouw doelgroep vaak gebruikt en je eigen hashtags zorgt het Instagram algoritme ervoor dat je sneller zichtbaar bent
Doorloop per post de volgende stappen voor een sterke Instagram hashtag strategie:
- Begin je hashtagsreeks met 2 persoonlijke hashtags. Dit zijn hashtags waar alle posts van jouw bedrijf op te vinden zijn, denk aan een hashtag met jouw bedrijfsnaam of je motto.
- Plaats daarna 4 tot 6 hashtags die jouw diensten beschrijf of hashtags die populair zijn binnen jouw niche.
- Plaats dan 3 tot 5 hashtags waar jouw doelgroep vaak op zoekt. Dit kun je onderzoeken door zoekwoordenonderzoek te doen.
- Eindig je hashtagreeks met enkele hashtags die relevant zijn aan de post zelf. Zorg hierbij dat je niet over de 16 hashtags gaat.
Wissel je hashtags per post af en bekijk wat er het beste voor jouw account werkt. Het is goed om elk halfjaar weer nieuw hashtagonderzoek te doen, zodat je zorgt dat jouw hashtags wel relevant blijven.
Stap 4. Wat plaats je wanneer?
Maak voor jezelf een schema met wat voor content (en welke pilaar) je wanneer plaatst. Doe dit alvast voor een gehele maand, zodat je zeker weet dat je content goed in balans is. Dit kun je in Excel doen, maar ook eventueel in een Word documentje of op papier. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Dinsdag 11 februari: in-feed post – pilaar: producten –foto van shampoo – “tekst bij post inclusief hashtags” – 11:00
Zoals je ziet staat er ook een tijd bij. Wil je weten wat de juiste tijden zijn voor jouw Instagram account om content op te plaatsen? Neem dan een kijkje bij deze blog.
Wil je zeker weten dat al jouw content op de juiste tijd wordt geplaatst? Maak dan gebruik van een online planner.
Stap 5. Betaald of organische groei
Als laatste moet je bepalen of je wilt investeren in je account of dat je het organisch wil laten groeien. Kies jij ervoor om te investeren? Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je te verdiepen in Instagram advertenties of te werken met nep-volgers om je account een kickstart te geven.
Wil je het liever gratis houden, verdiep je dan in de vele online tips over het organisch laten groeien van je Instagram account.
Stap 5.5. Analyseren en optimaliseren
Eigenlijk is je content strategie nooit helemaal af. Nadat je 2 maanden lang hebt gepost, is het tijd voor een analyse moment. Bekijk door middel van de Instagram Analytics welke posts het goed deden, waar verbetering in zit en welke hashtags het beste aansloegen. Aan de hand van deze informatie stel je jouw content strategie en hashtags strategie steeds verder af.
Ga jij ook aan de slag met jouw Instagram marketing strategie? Volg dan de bovenstaande stappen en klik hier om meer nuttige informatie te krijgen over het algoritme van Instagram.