Alhoewel de nieuwigheid er tegenwoordig vanaf is, is het Instagram platform anno 2023 nog zeker populair! Sinds 2021 groeide het platform nog 11%, waarmee het nog steeds een felbegeerd plekje verdient in de top 5 social media platformen. Maar hoe zit het nou precies met het algoritme van Instagram? Wij zochten het voor deze blog voor je uit.
Wat is een algoritme?
Vroeger zag je iedere foto, video of tekst op social media op chronologische volgorde. Maar dit is sinds enkele jaren compleet veranderd. Op veel social media platformen praten ze nu over ‘geheime’ algoritmes. Maar wat houdt dit eigenlijk in?
Eigenlijk moet je het algoritme zien als een soort contentfilter, die ervoor zorgt dat geplaatste content bij de juiste gebruikers terecht komt. Het doel van een social media platform is namelijk om gebruikers zo lang mogelijk op de app te behouden. Dit doen ze door zoveel mogelijk content waarvan ze denken dat jij dat leuk vindt, voor je neus te schuiven.
Wanneer jij alleen maar saaie content ziet, ben je geneigd om sneller de app te verlaten dan wanneer je content ziet die je aantrekt. Precies hier gebruiken social media platformen, zoals dus ook Instagram, het algoritme voor.
Welke factoren er van invloed zijn op het algoritme, hangt af van het platform. De factoren die we in deze blog bespreken over het algoritme van Instagram, kun je dus niet zomaar overnemen voor ieder ander social media platform.
Hoe werkt het algoritme op Instagram?
Hoe het algoritme van Instagram exact in elkaar zit, wil het platform niet prijsgeven. Dat is niet gek, want als ze dit zouden doen zou iedere foto of video viraal gaan en je minder content zien die je daadwerkelijk aantrekkelijk vindt. Toch zijn er zeker een paar factoren die meespelen.
Het algoritme van Instagram werkt met ranking factoren. Des te hoger jouw content scoort in deze ranking, des te hoger de content op de tijdlijn terecht komt en des te groter je bereik is.
De huidige ranking factoren kun je opdelen in 3 hoofdcategorieën:
- Het interessegebied van de gebruiker: des te beter jouw content aansluit bij de interesses van je doelgroep, des te hoger het zal verschijnen op hun tijdlijn.
- De relatie met de gebruiker: gebruikers die al eerder interactie met jouw content hebben gehad zullen vast nu ook geïnteresseerd zijn in jouw nieuwe content. Reden genoeg om het extra snel bij deze kijkers te pushen.
- De recentheid van de post: recentere (en dus meer relevante) content heeft voorrang op oude content.
Zoals je ziet draait het dus vooral om interactie met jouw posts. Eigenlijk is dit goed nieuws, want hier heb je als content maker zelf ook invloed op. Hier gaan we later in deze blog dieper op in.
Algoritme Instagram stories
Naast de algemene tijdlijn posts, heb je ook stories op het Instagram platform. Dit zijn verticale foto’s of korte video’s die maar voor 24 uur met gebruikers worden gedeeld.
Instagram stories worden ook gerangschikt, maar in plaats van boven naar beneden zie je deze van links naar rechts. De stories die gebruikers het meest kijken en op reageren, verschijnen in het begin van deze rij, aan de linkerkant.
Des te meer gebruikers er op je stories reageren en liken, des te sneller je aan de linkerkant met jouw stories verschijnt. Probeer daarom regelmatig stories te plaatsen en lok mensen uit tot reageren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van Q&A- of this or that stickers. Hier reageren gebruikers sneller op dan dat je niets laat zien.
Ook een makkelijke swipe up link helpt voor de interactie van stories. Elke keer dat een gebruiker hier gebruik van maakt, krijg jij een hogere ranking score.
Algoritme Instagram Reels
Reels zijn korte video’s (vergelijkend met TikTok video’s) met een entertainend of informatief doel, en vallen onder de nieuwste features van Instagram. Het algoritme van Instagram Reels lijkt erg op dat van de standaard feed; jouw content wordt sneller getoond aan gebruikers die de meeste interactie met jouw account hebben.
Wil je zorgen dat het algoritme jouw Instagram Reels sneller opneemt? Deel ze dan ook in je feed en plaats ze dan niet enkel in een tabblad op je account. Ook helpt het om de Reel te delen in je stories, mensen zullen hier dan op klikken, wat niet alleen zorgt voor meer views op je Reel, maar ook je ranking score op je Stories verbetert.
Wij raden het gebruik van Instagram Reels ontzettend aan. Omdat het een relatief nieuwe feature is, pusht het algoritme van Instagram deze video’s extra. Daarbij worden deze video’s gemakkelijker gedeeld met een heel nieuw publiek.
Hoe kun je het algoritme op Instagram omzeilen?
Om jouw content extra zichtbaar te maken moet je dus zorgen voor meer interactie. Maar hoe pak je dit goed aan? Wij hebben enkele handige tips voor je op een rijtje gezet waarmee jouw interactie in een stijgende lijn omhoog gaat.
Gebruik goede call-to-actions
Sluit jij jouw teksten altijd af met een feitje, en zet je jouw gebruikers nooit aan tot actie? Dan loop je veel interactie mis. Probeer zo vaak mogelijk aan het einde van de beschrijving onder je content te eindigen met een leuke vraag. Deze vraag moet niet te moeilijk zijn, dan krijg je namelijk 0 reacties, maar mag wel wat provocerend zijn af en toe. Het is de bedoeling dat jouw doelgroep getriggerd raakt en snel onder de content wil reageren.
Kom dus niet alleen maar aan met oppervlakkige vragen als; wat is jouw lievelingskleur? En ga wat dieper in op relevante onderwerpen binnen jouw niche die je doelgroep aanspreekt.
Laat zelf ook reacties achter
Reageert er een volger of andere gebruiker op jouw post? Probeer hier dan zo snel mogelijk (de reacties van de eerste 15 minuten zijn het meest belangrijk) op. Instagram zal dit zien als een tweede reactie, terwijl er maar 1 gebruiker heeft gereageerd. Probeer hierbij niet enkel een emoticon te plaatsen, maar ook daadwerkelijk tekst.
Probeer ook vaker te reageren op content van andere volgers en gebruikers. Dit zorgt indirect voor meer interactie op jouw account. Richt je hierbij zoveel mogelijk op relevante influencers of collega’s in jouw niche, zodat je de juiste doelgroep aanspreekt.
Zorg wel dat de reacties die je bij deze accounts achter laat daadwerkelijk waarde toevoegen en oprecht overkomen. Op deze manier raken mensen geïnteresseerd in je, en zullen ze sneller op jouw account klikken. Zonder dat het algoritme van Instagram iets gedaan heeft, deel jij jouw account op deze manier met honderden nieuwe mensen.
Plaats een bericht wanneer jouw doelgroep online is
Wanneer je niet let op de tijd waarop je content plaatst, kan het zo zijn dat jouw post al lang naar beneden is gezakt op de tijdlijn, voordat iemand het gezien heeft. Super zonde!
De eerste methode om te bekijken wat de beste post tijd is, is via de Instagram Analytics. Deze geeft door middel van een grafiek aan wanneer je volgers gemiddeld het meeste online zijn, en wat dus voor jou een goed moment is om een post te plaatsen.
Ook kun je ervoor kiezen om je eigen onderzoek te doen. Open een Excel document en schrijf daar elke keer dat je post de tijd bij en het aantal likes na 24 uur. Op deze manier zorg je dat je na 2 maanden jouw eigen schema hebt gemaakt.
Als laatste is het ook een kwestie van logisch nadenken. Heb jij te maken met studenten? Dan zullen zij heus s’ avonds laat nog wel op Instagram scrollen (behalve in het weekend, dan zijn ze druk met andere dingen). Maar als jouw doelgroep jonge moeders is, moet je er rekening mee houden dat zij eerder naar bed gaan, en een late post dus minder zin heeft.
Verdiep je in Instagram SEO
Een andere manier om het algoritme op Instagram te omzeilen is door content meer SEO-proof (Search Engine Optimalization) te maken. Op deze manier worden jouw posts ook gemakkelijker zonder de hulp van het algoritme van Instagram gevonden.
- Voeg 12 tot 16 hashtags toe die relevant zijn aan je doelgroep door middel van zoekwoordenonderzoek.
- Gebruik in je beschrijving ook meer zoekwoorden, het liefst zo’n 3x waar kan.
- Voeg handmatig een alt-tekst toe aan je foto of video.
Zoals je ziet zijn dit niet hele lastige dingen om te doen wanneer je een post plaatst. Ideaal dus om direct al bij jouw volgende post toe te passen. Het enige nadeel is dat wanneer je een automatische planner gebruikt, je vaak geen alt-tekst kunt toevoegen.
Zoekwoordenonderzoek kun je gemakkelijk op verschillende websites doen, zoals met behulp van Google Analytics. Maar bekijk zeker ook eens de hashtags van de concurrentie en focus hierbij op posts die het meeste interactie en bereik hadden.
Kort samengevat komt het er op neer dat je een groot bereik op Instagram behaalt als je volgers vaak interageren met je content. Wil je meer tips over het vergroten van je Instagram bereik? Probeer onze geheim tools! Neem dan ook eens een kijkje bij deze blog, waar we dieper ingaan op de beste Instagram hashtags voor jouw account.