Instagram voor bedrijf

Hoe Instagram Inzetten Voor Je Bedrijf

Instagram inzetten voor je bedrijf; handige tips! 

Wil jij binnenkort Instagram voor je bedrijf inzetten? Dan zitten daar vele voordelen aan! De populariteit van Instagram houdt nog steeds aan en we zien dat steeds meer Facebookgebruikers naar dit platform overstappen. Hoogstens tijd dus om jezelf er in te verdiepen.

In deze blog gaan we dieper in op de voordelen van een Instagrampagina voor bedrijven, bespreken we hoe je deze volgers kunt omzetten naar potentiële kopers en hebben we enkele handige tips voor je klaarliggen. 

Waarom een Instagram account voor bedrijven?

Instagram is niet alleen een erg fijn platform wanneer je meer de interactie met je klanten wil opzoeken, ook zorgt het account ervoor dat je beter online zichtbaar bent. Tegenwoordig is de connectie tussen het bedrijf en de klanten steeds belangrijker, en wordt er steeds meer de voorkeur gegeven aan bedrijven die sociaal benaderbaar zijn. Een vraag stellen via Instagram door een klant is zo gedaan, terwijl een mail sturen voor een moeilijker obstakel zorgt. Al helemaal bij een jonge doelgroep worden er steeds minder mails gestuurd en steeds meer vragen via social media gesteld.

Daarbij gebruiken veel mensen social media als zoekmachine. In plaats van een restaurant te Googlen, zoeken veel mensen het bedrijf op via een social media platform als Instagram. Op deze manier hebben ze direct een visueel beeld bij wat ze kunnen verwachten, en hebben ze alle informatie (zoals reviews en locatie) op één handige plek.

Het hebben van Instagram voor je bedrijf zorgt er ook voor dat er elke dag nieuwe gebruikers geïnteresseerd kunnen raken in jouw bedrijf. Eigenlijk geeft het je dus extra leads vanuit heel Nederland, die je anders niet gemakkelijk had kunnen bereiken. 

Het laatste benoembare voordeel van Instagram voor bedrijven is dat het platform je waardevolle extra informatie geeft. Door middel van Instagram Analytics zie je exact in wat jouw doelgroep interessant vindt, waar ze zich bevinden en welk onderdeel van jouw bedrijf ze het meest interessant vinden.

Instagram bedrijfsaccount aanmaken

Om een Instagram bedrijfsaccount aan te maken hoef je niet veel moeite te doen. 

  • Download de Instagram app vanuit Google Play of App Store
  • Open de app en klik op registeren; dit kun je doen met het zakelijke e-mailadres of door in te loggen via Facebook (dit is praktisch wanneer je later wil adverteren)
  • Kies nu voor een zakelijk account en maak een wachtwoord aan voor het account
  • Klik op klaar! Je kunt nu aan de slag met jouw Instagram bedrijfsaccount

Nadat je een account hebt aangemaakt, is het belangrijk dat je jouw profiel goed indeelt. Dit begint bij een goede scherpe profielfoto. Veel bedrijven kiezen hier voor een logo, maar wanneer je een eenmanszaak hebt kun je er ook voor kiezen om een professionele foto van jezelf in te stellen. 

Ook is het goed om een boeiende bio te schrijven. Deze bio moet gebruikers die voor het eerst op jouw account komen duidelijk vertellen wie jullie zijn en wat jullie doen. Het is handig om deze bio kort en bondig te houden, door bijvoorbeeld 4 korte regels onder elkaar te schrijven. Dit is ook een goed moment om gelijk de website link toe te voegen aan je profiel, deze komt direct onder je bio te staan.

Om jouw Instagram bedrijfsaccount helemaal compleet te maken voeg je ook direct ‘Hoogtepunten’ toe. Onder je bio en link zie je een rondje met plusje staan, klik hier op om deze aan te maken. Hoogtepunten zijn verticale foto’s (of illustraties gemaakt in Canva) die jij graag wil uitlichten op je profiel. Denk aan hoogtepunten zoals; reviews, over ons, personeel en missie. 

Om inspiratie voor je account op te doen kun je best ook wel even bij de concurrentie spieken. Zolang je deze maar niet letterlijk overneemt, is daar helemaal niets mis mee.

Instagram bedrijf tips die je niet mag missen

Nu jouw account helemaal klaar is voor gebruik is het tijd om aan de slag te gaan met je content en doelgroep. Instagram draait namelijk niet alleen om het plaatsen van foto’s en video’s, maar ook om het opbouwen van een band met je volgers. De volgende tips zullen je een handje helpen bij het laten groeien van jouw Instagram bedrijfsaccount.

Plaats foto’s die uitnodigen om te reageren

Probeer zoveel mogelijk authentieke foto’s op je Instagramaccount te plaatsen. Vaak krijgen reclameachtige beelden weinig reacties of likes, omdat Instagram gebruikers simpelweg niet op extra reclame zitten te wachten. Door de weinig interactie zal het Instagram algoritme denken dat niemand jouw content interessant vindt, waardoor je posts ergens beneden in de tijdslijn van volgers te zien zijn. Op deze manier haal je nooit een hoog bereik.

Stap daarom eens uit je comfortzone en breng jouw boodschap op een originele manier. Denk hierbij ook aan de 80/20 regel. Het is prima om 80% van je content te focussen op sales (door middel van authentieke foto’s, reviews en producten), maar hou 20% over voor leuke entertainende content. 

Vergeet video materiaal niet

Momenteel krijgt video steeds meer de overhand op social media. Maar liefst 91% van de marketeers geeft aan dat ze video belangrijker dan ooit vinden. Je tilt hiermee je Instagram account naar een hoger niveau en zorgt dat je echt opvalt. Dit kan niet alleen maar door gebruik te maken van Instagram Reels, maar ook zeker normale video’s die je op de tijdlijn deelt.

Zorg uiteraard wel dat jouw video’s professioneel overkomen. Een slechte beeldkwaliteit zorgt ervoor dat kijkers snel wegklikken, waardoor het Instagram algoritme denkt dat de content niet interessant genoeg is, en de content minder aan anderen laten zien wordt.

Meer volgers op je Instagram bedrijfsaccount

Er zijn verschillende methodes die je in kunt zetten om meer volgers op je Instagram bedrijfsaccount te krijgen. Allereerst is het gebruik van de juiste hashtags super belangrijk. Doe hier goed onderzoek in en plaats bij elke tijdlijn post, Instagram Story en Instagram Reel de juiste aantal hashtags. Deze hashtags zorgen ervoor dat jouw content makkelijker gekoppeld wordt aan de juiste doelgroep.

Ook kun je ervoor kiezen om in het begin een winactie te organiseren, zodat je account direct meer leven krijgt. Je kunt ervoor kiezen om je eigen producten weg te geven, maar ook elke andere leuke prijs is een goed idee. Hang hier dan natuurlijk wel de voorwaarden aan dat de deelnemers je moeten volgen.

Als laatste kun je ervoor kiezen om nep-volgers te kopen. Dit zorgt ervoor dat je account een kickstart krijgt, en ziet er veel aantrekkelijker uit dan een account met minder volgers. Zorg er wel voor dat je jouw nep-volgers bij een goede website zoals Likes-Kopen haalt, zodat je zeker weet dat je niet wordt opgelicht en je te maken hebt met kwalitatieve volgers die slecht van echt te onderscheiden zijn.

Wil je meer tips over het krijgen van meer volgers op Instagram? Bekijk dan ook eens deze blog!

Volgers omzetten tot kopers

Wanneer je enkele volgers hebt opgebouwd is het tijd om deze om te zetten tot kopers. Want alhoewel volgers jouw Instagram bedrijfsaccount wellicht interessant vinden, wil dit nog niet zeggen dat ze daadwerkelijk een product of dienst van je willen afnemen. 

Een goede manier om dit te doen is door je volgers stuk voor stuk een persoonlijk berichtje te sturen. Bedank ze allereerst voor de ‘follow’ en laat ze weten dat wanneer ze een vraag hebben ze altijd bij je terecht komen. Reageren ze hierop? Dan kun je altijd het gesprek nog verder opvoeren door bijvoorbeeld te vragen of ze al eens een product van je geprobeerd hebben. Het is belangrijk dat je niet te opdringerig overkomt, dit kan mensen alleen maar afschrikken.

Heb je te veel volgers om iedereen persoonlijk aan te spreken? Kies dan enkel aan de hand van profielfoto’s volgers uit die passen binnen jouw doelgroep. 

Handige tip van ons: verkoop jij diensten in het hogere segment? Kijk dan eens naar een appointment setter. Dit is een persoon die aan de slag gaat met jouw volgers om zoveel mogelijk afspraken in te plannen. 

Adverteren op Instagram 

Veel bedrijven kiezen voor een Instagram bedrijfsaccount omdat ze hier makkelijk mee kunnen adverteren. Dit proces verloopt via Facebook (Facebook nam Instagram in 2012 over), waardoor je jouw Instagram en Facebookaccount eerst aan elkaar moet koppelen. 

Nadat je dit gedaan hebt, kun je bepalen welk budget je aan de advertenties wil uitgeven. Bij Instagram advertenties betaal je enkel voor het aantal weergaven en kliks dat jouw advertentie oplevert. De kosten hiervoor hangen af van de doelstelling en soort advertentie dat je hebt gekozen, maar schommelt vaak tussen de € 1,25 en € 6,30 per 1000 weergaven.

Om het meeste uit je advertenties te halen is het belangrijk dat je enkel advertenties plaatst die aantrekkelijk voor je doelgroep zijn. Zorg hierbij dat het zo min mogelijk op een reclame lijkt en gebruik opvallende kleuren die je direct aantrekken, zoals geel. 

Na het lezen van deze blog heb je genoeg kennis opgedaan om aan de slag te kunnen met jouw Instagram bedrijfsaccount. Wil je graag meer leren over het Instagram platform? Probeer onze geheim tools nu! Bekijk dan ook zeker deze blog, waar we je uitleggen hoe je een goede Instagram marketing strategie opzet.

Laat een reactie achter

Scroll naar boven