Social media marketing voor je! Wil jij graag een social media account aanmaken waar je als bedrijf opdrachten uit kunt halen? Dan zul je serieus aan de slag moeten en kun je niet zomaar de meest diverse content plaatsen. In deze blog gaan we dieper in op wat wij geloven dat de beste social media marketing strategie is en beantwoorden we 4 van de meest gestelde vragen over dit social media strategie model.
Social media strategie voorbeeld
Veel bedrijven willen aan de slag met social media, maar hebben geen idee waar of hoe ze moeten beginnen. Komt dit jou bekend voor? Volg dan dit stappenplan waarin we een duidelijk social media marketing en/or strategie voorbeeld geven. Dit helpt je op weg naar een succesvolle pagina waar je nog jaren profijt van hebt.
Stap 1: Doelstellingen social media strategie
Voordat je aan de slag gaat met het aanmaken van één (of meerdere) social media kanalen zijn er nog enkele belangrijke punten die je voor jezelf op een A4’tje moet zetten. Niet alleen zorgt dit voor duidelijkheid, je kunt er ook altijd later op terug blikken wanneer je minder motivatie hebt.
Begin met voor jezelf te omschrijven waarom je social media nodig hebt en in wil zetten. Beantwoord daarbij door middel van bulletpoints de volgende vragen:
- Waartoe wil je mensen aanzetten?
- Waarom kies je voor social media en niet voor andere vormen van marketing?
- Waarvoor kun je social media allemaal inzetten?
Wanneer je dit gedaan hebt, is het ook goed om direct enkele doelen voor jezelf op te schrijven. Doelen zorgen ervoor dat je meer geneigd bent om consistent en serieus met iets bezig te gaan. Zorg dat je kiest voor realistische doelen en beantwoord minstens de onderstaande vragen.
- Wat voor extra omzet wil je dat social media jou geeft?
- Wat moet de gemiddelde engagement rate (of terwijl betrokkenheid) per post worden?
- Welke zichtbaarheid wil je behalen? Of terwijl; hoeveel volgers, gemiddeld aantal weergaven.
Bewaar dit document goed en haal het er na een bepaalde periode weer bij om te zien hoe ver je bent gekomen. Eventueel kun je er dan ook voor kiezen om je doelen bij te stellen of er nieuwe doelen aan toe te voegen.
Stap 2: De nulmeting
Ga nu aan de slag met een nulmeting. Deze geeft kortweg de huidige situatie weer; het startpunt van jouw social media avontuur. Begin bij het maken van een overzicht van de huidige belangrijke data, zoals het aantal bestellingen dat je momenteel per dag, week of maand behaald, hoe deze klanten bij jou terecht komen (mond op mond, website of reclame) en hoeveel klanten wel contact zoeken, maar geen daadwerkelijke order plaatsen.
Neem hier ook de volgende punten in mee:
- Wat doet de concurrent momenteel op social media?
- Welke personen praten het meest over het bedrijf en/of interesses?
- Wat wordt er momenteel online al over jou gezegd?
Dit geeft je niet alleen goede inspiratie voor straks bij het creëren van content, maar zorgt er ook voor dat je een beter gevoel krijgt van de huidige situatie.
Maak ook direct een persona van jouw doelgroep. Wie zijn ze, welke leeftijd hebben ze, wat doen ze graag, welke problemen worden er voor hen aan de hand van jouw product of service opgelost en waarom is dit fijn. Deze persona ga je nodig hebben in de volgende stap.
Stap 3: Bepaal de juiste social media kanalen voor jouw bedrijf
Aan de hand van de persona en de nulmeting in stap 2 moet je vervolgens bepalen wat het beste social media platform voor jouw bedrijf is om mee te beginnen. Hiervoor kijk je naar waar jouw doelgroep zich het meest op bevindt en wat voor soort content je graag wil plaatsen.
Kies voor maximaal 2 verschillende platformen in het begin, zodat je een goede basis op kunt bouwen, en ga pas kijken naar een derde of vierde platform wanneer deze pagina’s goed lopen.
De meest populaire social media kanalen waaruit je onder andere kunt kiezen zijn:
- Facebook: vooral bij de oudere generatie nog erg populair.
- Instagram: je kunt hier veel jongvolwassenen vinden (20-30 jaar.)
- LinkedIn: de grootste leeftijdsgroep op dit platform 35 t/m 64 jaar.
- TikTok: heeft de jongste doelgroep met kijkers vanaf 16 jaar.
Een handige tip van ons: Bekijk ook eens deze blog over de top 10 social media platformen.
Stap 4: Content bepalen
Nu je jouw platform(en) hebt gekozen kun je daadwerkelijk aan de slag met het maken van content! Bepaal in welke vormen je jouw boodschap gaat verpakken. Wordt het video, ga je afbeeldingen delen of vooral tekstuele content maken? Let hierbij ook op de voorkeuren van je doelgroep, je budget en de tijd die je hebt.
Wees slim en maak 1x in de maand een contentkalender, zodat je weet wat er allemaal die maand online zal komen. Hierbij kun je ervoor kiezen om met een planner te werken zoals Planoly, zodat jouw content automatisch wordt geplaatst.
Handig van het werken met een automatische planner is dat ze ook leuke inhaakdagen laten zien. Denk hierbij aan broer en zussen dag, nationale chocolade dag of wereld radio dag. Wedden dat jouw content kalender met deze inspiratie binnen no-time vol staat!
Stap 5: Meten is weten!
Het is verstandig om elke maand opnieuw je resultaten te analyseren. Bekijk welke vormen van content, tijden en teksten (lang of kort) er het beste hebben gewerkt en het meeste resultaten voor jullie hebben opgeleverd. Veel van deze resultaten kun je al zien op het platform zelf, zo geven Facebook en Instagram uitgebreide analyses over je gedeelde content.
Ook Google Analytics is een handige tool om jouw social media strategie model mee te analyseren. Zo maken ze inzichtelijk hoeveel mensen er van jouw social media kanalen op de link van jouw website klikken, wat ze op de website doen, de gemiddelde sessieduur en hoe hoog de conversieratio is. Op deze manier krijg je een kijkje in de hersenen van jouw doelgroep en kun je jouw content optimaliseren.
Blijf daarbij ook altijd flexibel. Ga mee met trends en wanneer jouw doelgroep overstapt op een nieuw platform, ga daar dan in mee. Blijf niet hangen in iets wat niet werkt.
Veelgestelde vragen over het social media strategie model.
Nu je weet welke stappen je moet doorlopen binnen ons favoriete social media strategie model, kunnen er wellicht nog enkele vragen zijn. Onderstaand beantwoorden we de vier meest gestelde vragen.
Hoe kan ik mijn doelgroep op social media bereiken?
Om te zorgen dat de juiste doelgroep op social media jouw content te zien krijgt is het allereerst belangrijk om op het goede platform content te plaatsen. Zo zul je met een jongere doelgroep voor platformen als TikTok en Instagram moeten kiezen, terwijl een oudere doelgroep weer meer op Facebook te vinden is. Hiernaast moet je kijken naar de mogelijkheden die het platform je geeft. Zo kun je op Twitter en Instagram hashtags inzetten om makkelijker gezien te worden, en hebben Facebook bedrijfspagina’s ook genoeg instellingen waar je mee kunt spelen.
Hoe kan ik mijn merk op social media opbouwen?
Wanneer je het bovenstaande stappenplan doorloopt en serieus met social media aan de slag gaat, kun je zeker jouw merk opbouwen. Hierbij is het belangrijk dat je de visie, missie en waarden van het bedrijf goed laat zien in je content en je de connectie aangaat met je volgers. Bovendien moet je consistent blijven posten en luisteren naar de vraag van jouw doelgroep.
Hoe kan ik social media gebruiken voor leadgeneratie?
Met de juiste social media strategie is het zeker mogelijk om social media in te zetten voor leadgeneratie. Op de meeste social media platformen kun je een link op je profiel plaatsen die je naar de website doorstuurt, waardoor er een funnel ontstaat. Om mensen op deze link te laten klikken is het wel belangrijk dat je de juiste content plaatst.
Hoe kan ik mijn social media automatiseren?
Er zijn verschillende manieren waarop je jouw social media kunt automatiseren. Zo kun je ervoor kiezen om al je content aan het begin van de maand in een keer te maken en door middel van een automatische planner te laten plaatsen. Voorbeelden van automatische planners zijn Hootsuite, Later en Planoly. Een andere methode is om het stukje social media uit handen te geven aan een social media manager. Deze vind je op freelance platformen zoals Fiverr en Upwork.
(deze vragen met korte antwoorden zijn puur voor een hoge SEO in het artikel)
Ben jij klaar om met de bovenstaande social media marketing strategie aan de slag te gaan? Wij wensen je veel succes! Voor een goedlopende pagina heb je vooral geduld en creativiteit nodig. Maar er zijn ook zeker manieren om je pagina een kickstart te geven. Zo kun je ervoor kiezen om likes, volgers of reacties te kopen en een social media manager in te huren.
Wil je meer weten over de beste manier om te groeien op jouw social media platform? Kijk dan ook eens deze blog, waar we dieper ingaan op hoe je geld verdient als influencer.