Het is zover! Je hebt een zakelijke pagina op social media aangemaakt, het profiel is helemaal goed ingericht en je bent klaar om te posten. De eerste paar posts bedenken is geen probleem, maar na twee weken ben je al door je content ideeën heen. Wat nu?!
Soorten content social media
Content maken voor social media kan behoorlijk lastig en vooral tijdrovend zijn, al helemaal wanneer je niet weet waar je moet beginnen. Allereerst is het belangrijk om te begrijpen wat er allemaal mogelijk is op jouw platform. Zo kun je op Facebook bijvoorbeeld live gaan, heb je op Snapchat de kans om geotags te gebruiken en kun je naast video’s nu ook stories op TikTok delen. Maak voor jezelf eens een lijstje met de mogelijkheden en schrijf daarbij enkele ideeën die je direct al hebt.
Sommige social media platformen zijn meer gericht op tekst en foto’s, waar anderen juist willen dat je video’s plaatst. Bekijk wat jouw doelgroep interessant vindt door zelf met verschillende soorten content te experimenteren en te onderzoeken wat er werkt bij de concurrentie. Merk je dat product video’s beter werken dan product foto’s? Investeer je tijd dan vooral in video en blijf niet bezig met het maken en plaatsen van fotomateriaal.
Over het algemeen zijn er zes categorie soorten content voor social media:
Entertainment
Social media gebruikers willen vermaakt worden en zijn meer geneigd een profiel te volgen waarbij de content niet enkel om promotie gaat. Denk hierbij aan een quiz, een this or that post, grappen en leuke weggevers. Op deze manier laat je zien dat jouw pagina vermakelijk is, waar de bezoeker zeker terug voor wil komen.
Inspiratie
Of het nu gaat om een service waarbij je een ondernemerscursus verkoopt of een product dat draait om zonne-energie; je kunt vast wel iets bedenken dat jouw bezoekers inspireert. Denk bijvoorbeeld aan succesverhalen van klanten, inspireer hen met quotes of laat de diverse mogelijkheden van een product zien.
Educatie
Door met tips, tricks, do’s en don’ts te werken zet je jezelf neer als expert in de markt. Leer jouw volgers eens iets wat veel mensen niet weten over jouw vakgebied en zorg dat je open staat voor vragen. Ben je bijvoorbeeld een social media manager? Deel dan de tijden waarop je het beste kunt posten. Door open te staan voor vragen en nuttige informatie te delen ga je ook de connectie meer aan en kom je vriendelijk en open over.
Conversatie
Het unieke aan social media in tegenstelling tot andere marketinguitingen is dat je direct met jouw publiek kunt communiceren. Maak hier grondig gebruik van en stuur nieuwe volgers eens een berichtje. Bedank ze voor het volgen en laat weten dat als ze enige vragen hebben, ze altijd bij jou terecht kunnen. Hiermee zorg je dat je gemakkelijker aanspreekbaar bent. Je kunt dit ook in een post verwerken door een poll te plaatsen of door cases voor te leggen.
Connectie
Het is ook goed om bij enkele posts in je contentstrategie te focussen op de connectie met je volgers. Dit hoeft niet diepzinnig te zijn en kan zo simpel zijn als een kijkje achter de schermen of een kort interview met een medewerker. Dit geeft kijkers het gevoel dat ze het bedrijf beter leren kennen en zorgt daarmee dat ze sneller een aankoop doen.
Promotie
Als laatste in deze lijst met soorten content voor social media staat promotie. Dit zijn de posts die veel bedrijven in overvloed (misschien zelfs iets te veel) plaatsen. Posts waarbij het product in de spotlight wordt gezet, productpresentaties en andere commerciële ideeën vallen onder deze categorie. Let er wel op dat je niet met heftige reclamekreten komt, dit past niet op social media en zal klanten afschrikken.
Dit waren de zes hoofd categorieën waar de meeste posts in vallen. Door deze categorieën goed af te wisselen zorg je dat je een goede balans houdt en kijkers eerder geneigd zijn om je te volgen. Maak je vooraf je content plan? Schrijf deze categorieën dan ook zeker bij de posts om jezelf hierop te controleren.
Content ideeën Instagram
Eén van de meest populaire social media platformen waar bedrijven mee beginnen is Instagram. Het is makkelijk in gebruik voor beginners, biedt veel mogelijkheden en er zitten mensen van verschillende leeftijden op het platform. Je hebt de mogelijkheid om video’s en foto’s te delen, live te gaan (waarbij je direct in contact staat met je doelgroep), hoogtepunten aan te maken en je kunt de link van jouw website in je profiel zetten. Super handig toch!
Een functie van Instagram die je zeker niet mag vergeten zijn Reels. Instagram Reels moet je zien als TikTok video’s; korte leuke video’s waarin je jouw doelgroep vermaakt. Deze video’s worden niet alleen gedeeld met jouw volgers, maar ook met een hele grote groep gebruikers die jouw bedrijfspagina nog niet volgt. Ideaal dus als je jouw account wil laten groeien! Probeer bij deze video’s niet enkel te focussen op het verkopen van je product. Het draait juist om entertainment.
Enkele leuke content ideeën voor Instagram Reels zijn:
- Kijkjes achter de schermen; pak een product in of laat zien wat er allemaal gebeurt nadat een klant zijn order heeft geplaatst.
- Beantwoord een veel gestelde vraag, probeer hierbij een persoon te laten zien en niet te werken met statische beelden.
- Stel medewerkers voor, dit zorgt voor meer klantenbinding.
- Geef tips en tricks aan de hand van jouw producten en/of service. Ben je een bloemist? Laat dan zien hoe je het beste kunt omgaan met een boeket dat aan het vervallen is. Verkoop je een dropshipping cursus? Laat dan zien hoe je productonderzoek doet.
Voor meer ideeën kun je altijd bij de concurrentie bekijken wat er goed aanslaat. Verwacht niet direct met je eerste video compleet viraal te gaan. Neem goed de tijd bij het content maken voor social media en plan het in je agenda in, zodat je zeker weet dat je genoeg content opgespaard hebt voor de komende maand.
Content ideeën LinkedIn
Door regelmatig actief te zijn op LinkedIn kom je niet alleen in contact met potentiële klanten, maar ook met potentiële werknemers en zakelijke partners. Dit zorgt ervoor dat je niet zomaar klakkeloos alles wat je op je andere social media platformen, zoals Instagram of Facebook ook op LinkedIn kunt plaatsen.
Enkele content ideeën voor LinkedIn:
- Vacature posts zijn ideaal voor een zakelijk platform als LinkedIn
- Bespreek veelgehoorde misvattingen over jouw branche
- Deel een kranten- of online nieuws artikel waarin jouw bedrijf wordt genoemd
- Deel successen van je medewerkers
- Vergeet ook zeker niet (beschaafde) foto’s van bedrijfsuitjes te delen, zo kunnen toekomstige werknemers zien hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken
Hou het beschaafd op LinkedIn en kijk uit met mogelijke teksten die bepaalde doelgroepen verkeerd kunnen opvatten. Je wil niet dat je mogelijke partners misloopt omdat je niet goed na had gedacht bij een post die jij wel grappig vond.
14 algemene content ideeën voor social media
Vond jij de bovenstaande content ideeën al inspirerend? Bekijk dan ook deze lijst met 14 algemene content ideeën die je kunt inzetten op elk social media platform! Let er uiteraard wel op dat de post goed aansluit bij jouw doelgroep en bedrijfswaarden.
- Plaats een post over een actueel onderwerp binnen jouw niche; wat is er gebeurd en hoe kijken jullie als bedrijf hier tegen aan.
- Mijlpalen van medewerkers vieren; is er iemand 5 jaar in dienst of heeft iemand een certificaat behaald? Dan is dit super leuk om (met toestemming) te delen.
- Deel hierbij ook zeker mijlpalen van het bedrijf zelf.
- Kijkjes achter de schermen; dit vinden volgers super interessant!
- Beantwoord een veel gestelde vraag van klanten.
- Ga dieper in op een product of service die je aanbiedt.
- Deel een geweldige recensie die je van een klant hebt gehad; dit zorgt voor een hogere betrouwbaarheid.
- Deel tips over een onderwerp binnen jouw niche. Verkoop je meubelen, laat dan bijvoorbeeld zien hoe je het beste bepaalde elementen samen brengt.
- Ook door do’s en don’ts te delen laat je zien dat je een expert op jouw vakgebied bent.
- Maak een teaser voor een nieuw product dat er binnenkort aankomt.
- Groei je opeens snel in aantal volgers? Plaats dan nogmaals een voorstelbericht of welkomsbericht zodat mensen het bedrijf beter leren kennen.
- Benadruk een pijnpunt, met jouw product of dienst als oplossing.
- Voorspel aan het begin van het jaar de toekomst binnen jouw branche.
- Maak een post die gaat over de visie van het bedrijf.
Als het goed is heb je na het lezen van deze blog genoeg nieuwe content ideeën opgedaan en meer geleerd over de verschillende soorten content op social media. Met deze kennis kun je direct aan de slag! Wil je meer weten over het bereik op social media? Probeer onze geheime tool vandaag nog!