LinkedIn bedrijfspagina: alles wat je moet weten hierover (o.a. maken & kosten)
Met meer dan 6 miljoen Nederlandse gebruikers, is LinkedIn het meest populaire zakelijke social media platform. Alleen dat al is reden genoeg om als bedrijf serieus aan de slag te gaan met LinkedIn. In deze blog leer je meer over een LinkedIn bedrijfspagina maken en alles wat daarbij komt kijken. Dus ook meer over het beheren van paginarollen en de LinkedIn bedrijfspagina kosten.
LinkedIn bedrijfspagina maken
Bij een LinkedIn bedrijfspagina maken komen aardig wat dingen kijken. Toch is het belangrijk dat je er serieus aandacht aan besteed. Verkeerde keuzes of nalatigheid kunnen ervoor zorgen dat jouw pagina minder goed zichtbaar is op het platform. En dat is zonde! Lees de volgende tips door en pas ze direct toe bij het maken van een professionele LinkedIn pagina.
Begin bij een persoonlijke pagina
Veel mensen schieten in paniek wanneer ze niet direct een zakelijke bedrijfspagina kunnen aanmaken op het platform. Dit klopt, maar er is geen reden tot paniek! Zonder persoonlijk account op LinkedIn kun je namelijk geen LinkedIn bedrijfspagina maken.
Dit is dus je startpunt; maak een persoonlijk account aan en richt deze professioneel in. Het kan namelijk zo zijn dat bezoekers van de bedrijfspagina doorklikken naar je persoonlijke pagina, waarbij het handig is als deze net zo betrouwbaar en goed overkomt.
De juiste inrichting van je bedrijfspagina
Nu je een persoonlijk account hebt aangemaakt en ingedeeld kun je eindelijk een LinkedIn bedrijfspagina maken. Dit doe je door linksboven op een laptop of computer te klikken op werk waarbij je de optie ziet om een bedrijfspagina te maken.
Na het invullen van de basisinformatie op de LinkedIn bedrijfspagina zoals het adres, de profielfoto (vaak wordt hier gekozen voor het logo) en de websitelink zijn er nog meer manieren om de pagina op te leuken. Vergeet bijvoorbeeld de omslag afbeelding niet, een horizontale foto die pagina bezoekers duidelijker maakt wat voor bedrijf je hebt. Of voeg een call-to-action knop toe, waarbij de klant jouw (vanaf zijn of haar mobiel) bedrijf direct kan bellen.
Een handige tip van ons: de aanbevolen afmetingen voor je omslag afbeelding zijn 1192 pixels breed bij 220 pixels hoog.
Verschillende bedrijfstakken LinkedIn
Bedrijfstakken op LinkedIn (ook wel industries genoemd) maken het voor bezoekers gemakkelijk om op branches/niches te zoeken. Maar dat is zeker niet het enige voordeel, ook bij LinkedIn advertenties is deze bedrijfstak erg belangrijk om jouw content voor de juiste doelgroep te krijgen.
Voorbeelden van verschillende bedrijfstakken LinkedIn:
- Marketing & reclame
- Computersoftware
- Financiële diensten
- Human Research
Heb jij voor jouw bedrijf nog geen bedrijfstak ingesteld? Dan kun je dit zelf doen door op bewerken te klikken in het introductiegedeelte van de pagina.
Gebruik een sterke inleiding en hashtags
Aan de bovenkant van de pagina (onder je profielfoto) heb je een speciaal vlak waar je een inleidende tekst kunt plaatsen van 120 karakters. Benut deze zeker! Kies bijvoorbeeld voor de slogan van het bedrijf of welke verschillende diensten je aanbiedt. Op deze manier hebben pagina bezoekers een snellere beeldvorming bij het bedrijf.
Nog zoiets wat bepaalt wie jouw pagina te zien krijgt zijn hashtags. Niet alleen kun je enkele hashtags bij posts zelf plaatsen, ook kun je 3 hashtags aan je profiel koppelen. Kies hier voor hashtags die jouw diensten goed beschrijven en interessant zijn voor je doelgroep.
Plaats verschillende soorten content
Als laatste tip geven we je mee dat het belangrijk is om de eerste periode veel verschillende soorten content te plaatsen. Hierdoor kun je zien wat jouw doelgroep het meeste aanspreekt en waar je de beste (en meeste) reacties op krijgt.
Enkele voorbeelden van verschillende soorten content op LinkedIn:
- Afbeeldingen; kies hiervoor het beste voor staande afbeeldingen
- Video’s; geef bijvoorbeeld tips over een onderwerp binnen jullie expertise
- Op LinkedIn gepubliceerde artikelen van collega’s
- LinkedIn artikelen
- Documenten
Zoals je ziet is er zoveel meer mogelijk dan het plaatsen van enkel teksten. LinkedIn is daarbij geneigd om specifiek foto’s en video’s extra te pushen in het algoritme, waardoor je een hogere kans op meer zichtbaarheid hebt. Gebruik deze dus zeker!
LinkedIn bedrijfspagina beheren
Ga jij samen met een social media manager aan de slag of wil je jouw LinkedIn bedrijfspagina overdragen? Dan kun je dit regelen op jouw eigen persoonlijke account onder het pictogram ik en het kopje beheren. Rechts bovenaan verschijnt nu het kopje tools voor beheerders, waar je vervolgens paginabeheerders kunt selecteren.
Vervolgens kun je kiezen tussen vier verschillende soorten beheerders, elk met zijn eigen soort rechten. Zo kun je zelf bepalen dat de beheerder enkel content mag plaatsen, of ook toegang heeft tot het wijzigen van bedrijfsgegevens. Bekijk zelf hoe goed je deze persoon kent en welke rechten degene nodig daadwerkelijk heeft.
- Hogere beheerder: bepaalt de rechten van de paginabeheerders, waaronder het toevoegen en verwijderen van elk type beheerder, wijzigen van pagina-informatie en deactiveren van de pagina.
- Content beheerder: heeft toestemming om content te maken en te plaatsen, inclusief het promoten van bijdragen en het delen van evenementen en vacatures.
- Curator: mag aanbevolen content maken en kan pagina-analyses bekijken en exporteren.
- Analist: heeft enkel toestemming om de prestaties van de bedrijfspagina door middel van analyses te volgen.
Let wel op, je dient eerstegraads connectie (vrienden) te zijn met de persoon die je paginabeheerder wilt maken. Wanneer je dit niet bent kun je de persoon in kwestie niet uitnodigen tot paginabeheerder.
LinkedIn bedrijfspagina kosten
Het aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina is compleet gratis! Je hoeft dus geen geld te investeren om te beginnen met het zakelijk inzetten van LinkedIn. Daarentegen kun je wel gebruik maken van LinkedIn Premium, een extra service die het platform aanbied met handige tools die je kunt inzetten om je bereik te vergroten.
Er zijn 4 LinkedIn premium abonnement op LinkedIn :
- ‘Essentials’ voor €29 per maand: voor werkzoekenden die sneller een geschikte baan willen vinden.
- ‘Business Pro’ voor €51 per maand: laat je netwerk verder groeien.
- ‘Sales navigator’ voor €82 per maand: om B2B verkoop te stimuleren.
- ‘Recruiter Lite’ voor €140 per maand: om talent te vinden en makkelijker aan te trekken.
Welk LinkedIn premium abonnement voor jouw bedrijf geschikt is hangt af van je doelstellingen. Elk pakket biedt andere voordelen en extra’s.
LinkedIn bedrijfspagina verwijderen
Een LinkedIn bedrijfspagina verwijderen is niet iets wat je gemakkelijk kunt regelen, vandaar dat deze vraag regelmatig online voorbij komt. Toch is het belangrijk voor veel ondernemers dat de pagina wordt afgesloten, omdat er anders verwarring bij pagina bezoekers kan ontstaan en de eigenaar op deze manier nog lastig gevallen kan worden.
Alleen als er aan de bedrijfspagina minder dan 10 medewerkers gekoppeld zijn, is het voor de hogere paginabeheerder mogelijk om de LinkedIn bedrijfspagina te verwijderen. Dit doe je door naar de desbetreffende pagina te gaan en bij admin op deactiveren van pagina te klikken. Hierna zal een pop-up verschijnen met de vraag of je zeker bent dat je het account wilt sluiten. Wanneer je dan nogmaals op deactiveren klikt, is het gedaan.
Lukt het je alsnog niet om jouw LinkedIn bedrijfspagina zelf te verwijderen, maar heb je wel minder dan 10 medewerkers, dan kun je dit ook via de customersupport van LinkedIn laten doen. Geef bij hen aan welke pagina je wil verwijderen en de reden van verwijdering, dan moet het goedkomen.
Veel gestelde vragen over LinkedIn bedrijfspagina’s
Wat is een LinkedIn showcasepagina?
Een LinkedIn showcasepagina is een pagina die volledig in het teken staat van 1 specifieke dienst of productgroep binnen jouw bedrijf. Heeft jouw bedrijf zowel te maken met B2C als B2B of compleet andere doelgroepen? Dan kun je ervoor kiezen om twee verschillende LinkedIn showcasepaginas aan te maken. Op deze manier vindt de pagina bezoeker snel de informatie die hij of zij nodig heeft.
Hoeveel LinkedIn bedrijfspagina’s kan je aanmaken?
Er zit geen limiet aan het aantal LinkedIn bedrijfspagina’s dat je kunt aanmaken. De enige voorwaarden is dat het bedrijf moet voldoen aan de huisregels van het platform en een uniek bedrijf e-mailadres moet hebben.
Het lukt mij niet om een LinkedIn bedrijfspagina aan te maken, wat nu?
Lukt het je niet om een pagina voor jouw bedrijf aan te maken terwijl je wel een persoonlijk LinkedIn profiel hebt aangemaakt? Een LinkedIn bedrijfspagina maken kan enkel als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Je persoonlijke LinkedIn profiel moet minstens 7 dagen oud zijn
- Je moet in het bezit zijn van een bedrijf e-mailadres
- Je moet minimaal 5 connecties hebben op je persoonlijke profiel
- Je persoonlijke profiel is incompleet (profielfoto, werkervaring of geverifieerd e-mailadres mist)
Voldoe je aan al deze voorwaarden maar kun je nog steeds geen LinkedIn bedrijfspagina aanmaken dan is het verstandig om de customersupport van LinkedIn even een bericht te sturen. Zij zullen dan met je meekijken waar het fout gaat.
(deze vragen met korte antwoorden zijn puur voor een hoge SEO in het artikel)
Waar wacht je nog op? Begin direct met het aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina en laat je online zichtbaarheid groeien! Wil je meer weten over LinkedIn? Bekijk dan ook deze blog waar we bespreken hoe je het aantal volgers op LinkedIn effectief kunt vergroten. En Probeer onze geheime tool vandaag nog!