youtube kanaal maken

Hoe Maak Je Een YouTube Kanaal?

Heb jij de ambities om een YouTube kanaal te beginnen? Dan is deze blog echt iets voor jou! In deze blog vertellen we je namelijk niet zomaar in het kort hoe je een YouTube kanaal maken, we gaan daadwerkelijk in op elke stap die er bij komt kijken. Van het bedenken van een onderwerp tot de promotie voor je kanaal.

Hoe maak je een YouTube kanaal?

Om een duidelijk overzicht te geven van wat er allemaal bij een YouTube kanaal komt kijken, hebben wij het volgende stappenplan gemaakt. Deze neemt je stap voor stap mee in het gehele proces van een YouTube kanaal beginnen. Hier komt namelijk veel meer bij kijken dan enkel een account aanmaken op het platform.

Stap 1. Het bedenken van een goed onderwerp

Voordat je ook nog maar begint met het aanmaken van een nieuw YouTube account, is het belangrijk dat je wat vooronderzoek doet. Het is namelijk de bedoeling dat je niet alleen bedenkt wat het onderwerp is waar jouw account over moet gaan, maar je ook dieper verdiept in de doelgroep.

Allereerst kies je een sub-niche uit. De reden dat je niet voor een grote niche moet kiezen (zoals mode, bekende Nederlanders of voetbal), is dat je hiermee veel te veel andere concurrentie hebt die exact hetzelfde als jou aanbieden. Daarbij zorgt een kleine en duidelijke niche voor meer betrokkenheid onder video’s en een hechtere community. 

Wanneer je op zoek gaat naar een goede sub-niche kun je ter inspiratie in de incognito modus op de homepagina van YouTube scrollen tot je leuke ideeën opdoet. Schrijf deze ideeën allemaal onder elkaar op een lijstje en duik daarna dieper in elk onderwerp. Het is belangrijk dat je wel enkel ideeën opschrijft die je zelf ook interessant vindt. 

Bekijk daarna of er niet te veel concurrentie is, en onderzoek of er kanalen net zijn gestart (max. 5 maanden oud) die goed lopen. Op deze manier krijg je een idee van wat je kunt verwachten voor je eigen account. 

Als laatste doe je meer onderzoek naar de doelgroep die bij het door jouw gekozen onderwerp hoort. En kom hierbij niet aan met een brede doelgroep, maar specificeer zoveel mogelijk. Dus neem niet als doelgroep; volwassen vrouwen, maar wel: volwassen vrouwen tussen de 30 en 40 jaar. Onderzoek wat ze interessant vinden en wat voor hobbies ze zoal hebben, zodat je later deze ideeën kunt gebruiken voor video’s op jouw kanaal.

Stap 2. Het creëren van een origineel concept

Op YouTube is ‘watch time’ één van de belangrijkste factoren die bepaalt of jouw video’s door het algoritme verder verspreid worden of niet. Watch time is de lengte dat gebruikers naar jouw video kijken, zonder deze weg te klikken. Des te langer gebruikers de video kijken, des te beter jouw watch time is. 

Om een hoge watch time op YouTube te krijgen, is het hebben van originele concepten super belangrijk. Maak voor jezelf een wordweb aan ideeën rondom jouw niche en bekijk ook hoe je dit wil brengen. Wil je werken met interviews? Ben je meer geïnteresseerd in documentaires of pak je het liever helemaal anders aan? 

Voor inspiratie kun je best wel even bij de concurrentie kijken. Toch is het wel de bedoeling dat je zo origineel mogelijk bent. Gebruikers moeten een reden hebben om jouw kanaal te volgen, het hebben van een origineel concept helpt hier bij. 

Is jouw wordweb af? Dan kun je deze onderwerpen ook eventueel al opzoeken in de YouTube zoekbalk. Dit geeft je direct inspiratie voor goede titels en thumbnails. Zet deze ideeën, met voorbeelden van titels en thumbnails voor jezelf direct in een Excel document. Zo hou je overzicht en kun je makkelijk de ideeën terug vinden wanneer je daadwerkelijk met de video’s aan de slag gaat.

Stap 3. Wat heb je allemaal nodig?

Nu de sub-niche, onderwerpen en doelgroep duidelijk zijn. Is het tijd om te kijken naar materiaal en kennis. Want wat heb je allemaal nodig wanneer je een YouTube kanaal wil beginnen? 

Ga je videogames video’s opnemen? Dan heb je een goede camera nodig, software die je beeldscherm kan opnemen en een editing programma om achteraf het nodige knip en plak werk te doen. Maar in een andere niche, zoals beauty, heb je bijvoorbeeld weer een mooie achtergrond, ringlamp en tripod nodig. Maak voor jezelf een overzichtelijk lijstje en begin eventueel met tweedehands materiaal. Op deze manier kun je zonder een te grote investering toch goede kwalitatieve video’s maken. Daarbij kun je er best achter komen na een tijdje dat YouTube toch niets voor jou is, en dan heb je in iedergeval niet veel geld verloren.

Wanneer je ervoor kiest om aan de slag te gaan met een cashcow channel (een YouTube kanaal zonder gezicht), waarbij je het gehele proces uitbesteed, heb je dan wel geen materiaal nodig maar wel freelancers. Je vindt complete cashcow teams of individuele tekstschrijvers en editors op freelanceplatformen als Fiverr en Upwork. Begin op tijd met deze zoektocht en wees kritisch, niet iedere cashcow freelancer is namelijk even goed.

Stap 4. YouTube kanaal maken 

Nu is het dan echt tijd om jouw YouTube kanaal te beginnen! Gelukkig is dit gratis en makkelijk te doen op de website van YouTube zelf.

  • Ga naar YouTube.nl en klik rechtsboven op inloggen.
  • Log in met een bestaand Google account, of maak een Google account speciaal voor deze pagina aan (wij raden dit laatste aan, het is ook handig later voor samenwerkingen).
  • Klik rechtsboven op jouw profiel en selecteer instellingen.
  • Kies nu voor ‘kanalen toevoegen’ en vul de naam van het nieuwe kanaal in.
  • Bevestig je keuze, en dan is je account al gemaakt!

Nu je kanaal is aangemaakt is het tijd om het op de juiste manier in te richten. Zo moet je een banner en profielfoto maken/instellen en kun je een kanaal omschrijving neerzetten. Het is belangrijk dat je al belangrijke zoekwoorden (vaak gezochte woorden gerelateerd aan jouw onderwerp) in deze omschrijving verwerkt en goed je best doet. Deze tekst wordt vaak gelezen door gebruikers die geïnteresseerd zijn in jouw kanaal.

Ook zijn er nog heel veel andere account en privacy instellingen die je kunt aanpassen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de taal van je account instelt (ga je Engelse of Nederlandse video’s uploaden) en je besluit wie jouw video’s mag zien. 

Stap 5. Video’s uploaden

Nadat je jouw eerste video hebt gemaakt, opgenomen of hebt laten maken is het tijd om het te uploaden naar YouTube. Dit doe je in de Creators Studio, waar je gemakkelijk komt via de instellingen rechtsboven op je profiel. 

Klik op de knop maken en je komt direct in het upload scherm terecht. Upload je video en klik op verder, waardoor het volgende scherm zich opent. In dit scherm vul je de titel en beschrijving van de video in. Nadat je dit hebt gedaan, zijn er nog heel veel andere instellingen die je per video kunt aanpassen. 

Zo kun je instellen of deze video voor kinderen geschikt is, heb je de mogelijkheid om YouTube kaarten toe te voegen en kun je een eindscherm instellen. Genoeg opties om zelf op je gemak te ontdekken. Zorg dat je zo goed mogelijk elke optie naloopt, om zo goed mogelijk door het YouTube algoritme opgenomen te worden. 

Na het uploaden van je video is het zeker slim om nog eens terug te gaan naar de Creator Studio. Hier vind je namelijk ook al je Analytics (de resultaten van je video’s). Zo zie je hier niet alleen het aantal weergaven, maar ook waar je publiek vandaan komt, wat je watch time is en hoe er op je video gereageerd is. Deze informatie kun je meenemen naar video’s, om je kanaal zo te optimaliseren en steeds meer bereik te generen.

Stap 6. Promoot je Youtube kanaal

In eerste instantie is het natuurlijk jouw doel om de 1000 abonnees en 4000 kijkuren op jouw kanaal te behalen. Met deze cijfers kun je jouw kanaal namelijk aanmelden voor het YouTube partnerprogramma. Dit behaal je niet zomaar, je zult hard je best moeten doen om je video’s te promoten.

Alhoewel je verschillende tips hebt om je YouTube kanaal en video’s meer zichtbaar te maken op YouTube zelf, is het ook slim om verder dan dit te gaan met de promotie van je kanaal. Zo kun je ervoor kiezen om jouw kanaal te promoten op je social media accounts of kun je zelfs een social media account specifiek voor het kanaal aanmaken.

Ook is het goed om je eens te verdiepen in samenwerkingsmogelijkheden. Misschien zijn er andere YouTubers die hetzelfde aantal volgers hebben en graag hun bereik willen vergroten, of kun je samenwerken met een bedrijf om een winactie te organiseren. Lukt dit niet? Dan kun je altijd nog kiezen om te investeren in YouTube advertenties.

Er zijn genoeg mogelijkheden om je kanaal te promoten. Kies een methode die bij jou, het kanaal en je budget past.

Met deze 6 stappen moet het jou helemaal lukken om een YouTube kanaal maken. Het lijkt misschien veel of zelfs overweldigend in het begin, maar het is beter om bij dit soort dingen gewoon te beginnen. Dan zie je vanzelf wel hoe ver je komt en zorg je dat je gaande het proces steeds beter wordt. Alhoewel je het onderzoeken van een goed onderwerp en sub-niche natuurlijk nooit gehaast moet doen! 

Vond je deze blog interessant en wil je meer weten over het YouTube platform? Bekijk dan ook eens deze blog, waar we uitleggen hoe je geld kunt verdienen met YouTube! 

Laat een reactie achter

Scroll naar boven