Ben jij van plan om binnenkort een goedlopend YouTube kanaal te starten? Dan is het hebben van een YouTube strategie cruciaal! In deze blog bespreken we wat er allemaal bij een succesvol YouTube kanaal komt kijken, wanneer een kanaal nu eigenlijk succesvol is en leggen we uit wat de beste YouTube strategie is in 2023.
Wat komt er bij een succesvol YouTube kanaal kijken?
Een succesvol YouTube kanaal opbouwen doe je niet zomaar. Veel gebruikers starten hun YouTube kanaal en haken na twee maanden geen geluk te hebben al af. Onze tip; begin niet als je jezelf niet 100% wil inzetten voor het kanaal. Al helemaal de eerste periode kan lastig zijn, omdat je dan nog niet direct het resultaat ziet wat je wil. De volgende dingen komen kijken bij het opstarten van een succesvol kanaal:
- Motivatie: met een hoge motivatie zul je meer moeite steken in het kanaal en blijf je doorzetten, ook als het even tegen zit.
- Tijd: je moet veel tijd vrijmaken om een kanaal op te starten en te onderhouden. Ook al betekent dit dat je minder je vrienden zal zien, YouTube gaat voor.
- Geduld: verwacht niet dat het kanaal super snel bakken met geld oplevert. Het opstellen van realistische doelen helpt om door te blijven zetten.
- Kennis: je moet bereid zijn om veel online onderzoek te doen.
- Geld: mocht je de video’s niet zelf willen of kunnen maken, heb je freelancers nodig om dit te doen.
Zoals je ziet komt er veel meer bij kijken dan enkel het uploaden van een paar video’s om succesvol op YouTube te zijn.
Wanneer is een kanaal succesvol?
Maar wanneer is een YouTube kanaal nu succesvol? Dit is voor iedereen anders. Waar de één het doel heeft om passief geld te verdienen, kan de ander een YouTube kanaal starten met het doel om meer naamsbekendheid voor het bedrijf te creëren.
Enkele verschillende doelstellingen die een kanaal eigenaar kan hebben:
- Financieel succes: veel ondernemers starten een YouTube account om daar voldoende geld mee te verdienen zodat ze kunnen stoppen met hun baan, of om een tweede inkomstenstroom mee te genereren.
- Veel abonnees: het kan ook belangrijk voor je zijn om een hechte en grote community op te bouwen. Veel mensen kiezen ervoor om YouTube abonnees te kopen.
- Naamsbekendheid: wil je bedrijfsvideo’s op YouTube uploaden? Dan is het misschien wel jouw doel om meer naamsbekendheid te creëren.
Iedereen ziet een succesvol kanaal dus anders, hoe zit dit met jouw kanaal?
De beste YouTube strategie in 2023
Met behulp van deze stappen leggen we je uit hoe je met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk uit jouw YouTube kanaal haalt. Bij deze YouTube strategie focussen we ons voornamelijk op….. SEO! Dit is anno 2023 namelijk een makkelijke en goede YouTube tip om een succesvol kanaal mee te behalen. Tuurlijk komen er ook echt wel andere factoren kijken bij een goedlopend kanaal. Zoals een goede doelstelling en een contentstrategie, deze zullen we ook aanhalen.
Volg de onderstaande stappen als jij dit jaar echt iets van jouw YouTube kanaal wil maken!
Stap 1. Bepaal je doel
Zoals hierboven beschreven heeft iedereen een ander doel met zijn of haar YouTube kanaal. Om deze reden is dit gelijk je eerste stap voor jouw YouTube strategie. Wat wil je nu precies met dit kanaal bereiken? Maak je doel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) en zet het op papier, zodat je wanneer het tegenzit even terug kunt kijken.
Om het specifiek en meetbaar te maken kun je met verschillende kpi’s werken zoals views, abonnees, kijktijd en impressies. Weet je echt niet hoe goed je het moet inschatten, en ben je nieuw met YouTube? Hak je grote doel (bijv. het YouTube partnerprogramma halen) dan in kleine stukjes. Het behalen van kleine stapjes is namelijk veel meer motiverend dan wanneer je jouw doelen steeds niet haalt.
Stap 2. Onderzoek de doelgroep van je sub-niche
Vervolgens is het tijd om aan de slag te gaan met het onderzoeken van je doelgroep. Dit is belangrijk omdat je ervoor moet zorgen dat kijkers zoveel mogelijk de interactie opzoeken (denk aan liken en reageren), zodat het YouTube algoritme jouw video met nog meer gebruikers deelt.
Door te onderzoeken wat voor soort video’s jouw doelgroep aanspreekt binnen je sub-niche, zorg je dat je straks zelf ook type video’s maakt die aansluiten op hun wensen. Misschien wil jouw doelgroep bijvoorbeeld vooral ontspannen en lachen tijdens het kijken van een video, of hebben ze meer behoefte aan relevante informatie. Op deze manier kun je straks tijdens je contentstrategie bepalen welk format je jouw video’s geeft.
Maar onderzoek ook zeker op welke tijden jouw doelgroep tijd heeft om YouTube te kijken, zodat je straks wel weet op welke dagen en tijdstippen je het beste content kunt plaatsen. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld studenten? Dan kijken ze vaak nog ’s avonds laat YouTube video’s, maar slapen ze in het weekend lang uit. Heb je daarentegen te maken met jonge moeders? Dan werken ze vaak overdag, en zijn ze in het weekend alsnog vroeg op.
Super handig dus om echt eens diep in de persona van jouw doelgroep te duiken.
Stap 3. Contentstrategie
Het is nu tijd om een contentstrategie te maken. Dit houdt in dat je een keuze maakt in wat voor format je wil gaan werken; bijvoorbeeld interviews, tutorials, video’s met veel stockmateriaal of documentaires. Hang hier ook een bepaalde stijl aan. Werk bijvoorbeeld elke keer met dezelfde kleuren, maak één vaste intro en zorg dat alle video’s herkenbaar zijn door dezelfde stijl thumbnails.
Maar ook het aantal keer dat je wil posten per week is belangrijk om in deze fase vast te zetten. Om je publiek geboeid te houden is het belangrijk dat je consistent en regelmatig upload. Zorg er wel voor dat de kwaliteit er niet van onder gaat. Kun jij maar 2 kwalitatief goede video’s per week leveren? Haast je dan niet naar 4 video’s per week, van veel slechte video’s gaat je kanaal echt niet sneller groeien.
Is het jouw doel om zo snel mogelijk geld te verdienen met jouw kanaal? Dan kun je al snel na 10 video’s zien (bij dagelijks uploaden dus in 10 dagen) of jouw contentstrategie werkt of niet. Zie je dat het niet aanslaat, dan kan het zo zijn dat je een verkeerde sub-niche of contentstrategie hebt uitgekozen.
Stap 4. Ga bewust met SEO om
Wist je dat YouTube de op één na grootste zoekmachine na Google is? Reden genoeg om de SEO op jouw YouTube kanaal super serieus te nemen. Omdat dit iets is wat je zelf in de hand hebt, vinden wij het erg belangrijk om dit in deze blog goed uit te leggen, zodat jouw kanaal als een raket de lucht in schiet en je binnen no-time het YouTube partnerprogramma kunt aanvragen.
Succesvolle SEO begint bij een goed zoekwoorden onderzoek. Dit kun je doen door enkel de YouTube zoekbalk te gebruiken, maar ook via betaalde programma’s zoals de Google Keyword planner of gebruik te maken van Google Trends. Hou hierbij jouw doelgroep in je achterhoofd. Bedenk wat zij zullen intoetsen op Google of YouTube wanneer ze iets over jouw sub-niche willen weten.
Zoals hierboven aangegeven kun je ook de zoekfunctie van YouTube gebruiken. Toets een onderwerp binnen jouw sub-niche in, en zie vanzelf welke woorden of zinnen er tevoorschijn komen.
Heb je wat goede zoekwoorden gevonden? Begin dan met het opstellen van een lange lijst. Niet alleen maar met korte zoekwoorden, maar ook met langere zoekzinnen. Deze lange zoekopdrachten zorgen voor minder competitie.
Deze zoekwoorden en zinnen kun je op de volgende manieren gebruiken:
- In de titels van video’s: zorg dat de titel aantrekkelijk is voor je doelgroep en dat er een zoekwoord in verwerkt is.
- In de beschrijvingen van video’s: een lange beschrijving (minstens 200 woorden) helpt YouTube jouw video te begrijpen. Voeg in je beschrijving minstens 5x een zoekwoord toe.
- In de tags van video’s: in elke video is er ruimte voor 3 tags, gebruik hiervoor de beste uit je lijst en wissel soms ook af.
Om snel de vereisten voor het YouTube programma te halen, kun je ook Nederlandse YouTube views kopen. Door views te kopen geef je je video een flinke boost en bereikt je video veel meer mensen.
Stap 5. Analyseer je resultaten goed
De laatste stap in deze YouTube strategie is het analyseren van je video’s. Pas na het uploaden van minstens 10 video’s de 20/80 regel toe; ga dieper in (of herhaal) de onderwerpen waar de top 20% goed bekeken video’s op je kanaal over gingen.
Kijk daarnaast ook naar hoe je titel en thumbnail zijn ontvangen. Dit kun je zien door het aantal weergaven (views) te vergelijken met het aantal gebruikers dat jouw titel en thumbnail voorbij hebben zien komen, maar niet hebben geklikt. Is dit percentage onder de 10%, dan moet je jouw titels en thumbnails meer aantrekkelijk maken.
Al met al is het maken van een YouTube strategie super belangrijk. Op deze manier weet je wat je kunt verwachten, heb je een schema opgebouwd en behoud je meer motivatie en geduld om van jouw kanaal een succesvol kanaal te maken. Vond je deze blog interessant en wil je graag meer weten over het YouTube platform? Lees dan ook eens deze blog, waarin we je uitleggen hoe je een goede YouTube video maakt.
Je YouTube kanaal een initiële boost geven
Veel mensen kiezen ervoor om hun kanaal een initiële boost te geven. Dit om bijvoorbeeld snel de 1.000 abonnees en 4.000 uur kijktijd te halen, of om het algoritme van YouTube een duwtje in de goede richting te geven. Je kunt daarvoor YouTube views kopen. Het kopen van views voor je YouTube video zorgt ervoor dat je video aan een groter publiek wordt getoond en hierdoor beter gevonden wordt. Een ideale strategie om je YouTube kanaal snel te laten groeien.