Wist je dat de tijd en dag waarop je content deelt op Instagram veel invloed heeft op het bereik? Je wil natuurlijk wel dat zoveel mogelijk gebruikers jouw content te zien krijgen, anders is het zonde. Alhoewel de kwaliteit van je post een grote rol speelt, kun je dit zeker ook beïnvloeden door op het juiste moment te posten. In deze blog gaan we dieper op de beste tijd om te posten op Instagram in, van maandag tot en met zondag.
Waarom is de tijd dat je content plaatst belangrijk?
Op het moment dat jij iets plaatst op Instagram, laat het Instagram algoritme jouw post maar aan 10% van je volgers zien. Aan de hand van wat deze volgers doen; negeren, liken of reageren, wordt jouw post gerangschikt. Krijg je direct al veel interactie op je post, dan heb jij meer kans om bovenaan de tijdlijn van anderen te verschijnen. Dit geeft je een flink voordeel, des te hoger jij in de tijdlijn verschijnt, des te groter de kans is dat anderen jouw post ook zien.
Alhoewel deze interactie voor het grootste deel in lijn staat met de kwaliteit van de post zelf, is de tijd waarop je jouw content plaatst ook een belangrijke factor. Wanneer jouw doelgroep niet online is, zullen ze ook niet bij deze 10% horen. In plaats daarvan krijgt een groep die minder geïnteresseerd is in jouw content (maar je wel volgt) het te zien. Grote kans dat zij niet veel met de post doen, waardoor je post minder goed bekeken en gedeeld wordt.
Hoogstens tijd dus om onderzoek te doen naar de beste tijd om te posten op Instagram. We bespreken deze op 3 manieren; vanuit het onderzoek van anderen, vanuit Instagram Analytics en door je eigen onderzoek te doen.
Beste tijd om te posten Instagram
Er zijn ontzettend veel online artikelen te vinden over wat de beste tijd om te posten op Instagram is. Om het iedereen wat makkelijker te maken, want laten we eerlijk zijn; groeien op Instagram in 2023 is al lastig, hebben wij voor jullie een super handig overzicht gemaakt. We gaan elke dag van de week af en benoemen de beste tijden.
Maandag
Na het weekend hebben de meeste mensen wat opstarttijd nodig. Daarbij is maandag ochtend voor velen een drukke werkochtend, waardoor je beter niet in de ochtend een bericht kunt plaatsen. Daarom kun je op maandag het beste een Instagram post plaatsen in de middag om 12:00. Komt dit je minder goed uit? Kies dan voor 18:00 in de avond.
Dinsdag
Ook op dinsdag kun je in de ochtend het beste geen post plaatsen en wachten tot 12:00 in de middag. Dat deze tijd zo populair is komt doordat veel gebruikers pauze hebben van hun werk. Wil je graag in de avond posten? Kies dan op dinsdag voor 19:00.
Woensdag
Wil je graag op woensdag content op Instagram delen? Kies dan zeker voor de avonduren, met als piek 19:00. Wat opvalt is dat wanneer je een post op woensdagavond plaatst, deze nog lang veel bereik geeft. Waarschijnlijk komt dit omdat minder accounts op woensdag een post plaatsen.
Donderdag
Donderdag werkt hetzelfde als dinsdag. Post om 12:00 s’ middags of 19:00 s’ avonds voor de meeste interactie op je content.
Vrijdag
Vrijdag is de beste dag om iets te posten op Instagram. Doe dit voornamelijk zo einde de middag, rond 15:00 of 16:00. Veel mensen zitten veel op Instagram rond deze tijd en zijn in hun hoofd al aan het weekend begonnen.
Zaterdag
Op zaterdag is het weekend officieel ingegaan. Dit houdt in dat je op deze dag prima om 10:00 kunt posten. Doe het anders einde middag, zo rond 16:00. Het is daarentegen beter om niet in de avond te posten, aangezien dan veel mensen een activiteit gepland hebben staan.
Zondag
Op zondag slapen veel mensen graag uit, post daarom geen content voor 1:00 en focus je vooral op de 16:00, net zoals op zaterdag. Wil je toch graag ook nog in de avond iets posten? Kies dan voor 18:00, aangezien veel mensen op tijd naar bed gaan voor het begin van de week.
Stop! Vergeet dit niet!
Alhoewel het makkelijk is om de bovenstaande tijden direct over te nemen, is dit toch niet iets wat wij aanraden. Zo zijn de tijden niet gespecificeerd op jouw doelgroep, maar gemiddeld genomen. Wie weet vraagt jouw doelgroep wel om hele andere tijden. Wanneer je te maken hebt met studenten, zullen ze niet van 9 tot 5 op kantoor zitten, en daarom niet aan de 12 uur lunchpauze vast zitten.
De beste tijd om te posten volgens Instagram Analytics
Ben je op zoek naar de beste tijd om te posten op Instagram voor jouw account? Maak dan zeker eens gebruik van Instagram Analytics. Dit is een gratis tool die bedrijfsaccounts kunnen inzetten om achter veel waardevolle informatie te komen.
Op Instagram Analytics vind je namelijk:
- Meer informatie over je volgers: bekijk simpele demografische groepen zoals geslacht, leeftijd en locatie maar ook de meest actieve tijden.
- Hoeveel meekijkers je hebt: meekijkers zijn mensen die je niet volgen maar wel je content bekijken.
- Een overzicht van de betrokkenheid van je posts: krijg meer inzicht over de prestaties van berichten.
- Een overzicht van de betrokkenheid van je stories: krijg meer inzicht over de prestaties van stories.
- Doorklikratio’s: bekijk hoe vaak er iemand klikt op de link die je in je bio hebt staan.
- Post tijden:
Alhoewel het misschien in eerste instantie niet allemaal interessante informatie lijkt voor je post tijden, is dit toch wel zo! Allereerst kun je de meest actieve tijden vanuit de volgers-informatie als een grote hint zien. Deze informatie vertelt je namelijk precies wanneer jouw volgers actief zijn op de Instagram app. Hier kun je rekening mee houden bij het maken van een post schema.
Maar ook de andere informatie kun je goed gebruiken, zie je bijvoorbeeld dat momenteel de posts die je in de avond hebt geplaatst voor de meeste betrokkenheid hebben gezorgd, zouden wij dat zeker zo aanhouden! Hetzelfde geldt voor de stories trouwens.
De beste tijd om te posten via je eigen onderzoek
Ook kun je ervoor kiezen om je eigen onderzoek te doen wanneer je op zoek bent naar de beste tijd om te posten op Instagram. Dit vereist wel wat extra werk en denkvermogen, maar dit is zeker op de lange termijn de meest betrouwbare optie.
Omdat Instagram Analytics enkel met gegevens werkt vanuit je volgers, kan dit betekenen dat dit geen representatieve informatie is. Misschien is jouw huidige doelgroep namelijk wel anders dan de volgers die je nu hebt. Om deze reden is het altijd goed (mocht je hier tijd voor hebben) om de onderstaande methode te gebruiken.
Wie is jouw publiek en waar bevinden zij zich?
Zet eerst voor jezelf op papier wie momenteel jouw ideale doelgroep is; wie zijn ze, hoe oud zijn ze en wat doen ze elke dag? Kijk daarnaast ook eens om je heen. Misschien ken jij wel mensen die in jouw doelgroep zitten? Vraag eens aan hen wanneer zij het meest op Instagram zitten. Op deze manier vind je zelf de tijden waarop jouw doelgroep vaak online is, en wat voor jou dus ideale post tijden zijn.
Kom je er bijvoorbeeld achter dat je naast Nederlanders ook al veel volgers uit Amerika hebt (omdat je bijvoorbeeld Engelse content maakt) dan is het handig om op tijden te posten dat ook zij wakker zijn. Dit kun je heel makkelijk checken door online de tijd in Amerika op te zoeken (let wel op, Amerika is groot en ook binnen dit land zijn er tijdsverschillen) en een mooi gemiddelde te vinden tussen Nederland en Amerika.
Een Excel sheet
Vervolgens is het de bedoeling dat je deze tijden gaat testen. Maak een Excel sheet aan waar je gemakkelijk informatie in kunt verzamelen en voeg hier de volgende informatie per keer dat je post aan toe:
- De dag van uploaden;
- het tijdstip van uploaden;
- het soort content (video of foto);
- hoeveel likes de post heeft opgeleverd na 24 uur;
- hoeveel reacties de post heeft opgeleverd na 24 uur;
Doe dit voor zo’n 50 posts, en maak daarna al een gemiddelde op voor elke dag. Op deze manier kun je zien of de interactie op deze posts al verbetert, of dat je nog verder moet zoeken naar betere post tijden.
Handige tip van ons: dat deze tijden voor nu goed werken, wil niet zeggen dat ze dit over een jaar nog steeds doen. Blijf altijd je dagen en tijden in de gaten houden en wees flexibel waar nodig.
Posten op bepaalde tijdstippen is enkel één van de manieren om te groeien op Instagram. Er spelen namelijk nog veel meer factoren mee die bepalen of jouw content daadwerkelijk door volgers gezien wordt. Wees daarom ook kritisch op de kwaliteit van je content, spreekt dit daadwerkelijk je doelgroep aan?
Wil je weten hoe het Instagram algoritme dit bepaalt? Lees dan deze blog waarin we je meer uitleggen over de verschillende factoren waar het algoritme rekening mee houdt en groei jouw account met onze geheim tools!