Instagram Hashtags, nuttig of niet?
Wie wilt niet populair worden met zijn of haar Instagram profiel? Meer volgers en meer likes haal je binnen door de juiste hashtags te gebruiken. Het gebruiken van hashtags, en hoe je ze gebruikt bij Instagram is namelijk erg belangrijk. Hoe je dat op de juiste manier doet, lees je in dit artikel.
Wie heeft ze niet voorbij zien komen bij de Insta posts? We hebben het over de hashtags. Hashtags zijn woorden die achter dit teken staan “#”. Hashtags zijn zoekwoorden die je mee kunt geven aan een foto die je post. Wanneer je de zoekfunctie gebruikt binnen Instagram, dan zoek je in feite naar berichten met overeenkomende hashtags. Staan deze zoekwoorden niet bij jouw foto, dan wordt je hoogstwaarschijnlijk niet gevonden. Niet gevonden worden, betekent dat er ook geen likes op je post komen, of dat het je een nieuwe volger oplevert.
Hoe hashtags gebruiken?
Hoe hashtags gebruiken? Een hashtag zet je beschrijvend in. Dit betekent dat het woord iets verteld over wat je ziet op de foto. Hoe beter de match, hoe meer het zal opleveren. Veel mensen gebruiken niet relevante zoekwoorden en slaan daardoor de plank mis.
Mensen die de zoekfunctie gebruiken bij Instagram zijn op zoek naar iets specifieks. Deze mensen wil jij natuurlijk bereiken, want je wilt immers een match vormen. Hoe beter de match, hoe groter de kans dat je een post geliked wordt, en je er een nieuwe volger bij krijgt.
Voorbeeld met een schoen
We geven je hier een mooi voorbeeld met bijbehorende afbeelding. Je post een foto van je nieuwe schoenen. Hierbij probeer je de schoenen aan de hand van hashtags zo goed mogelijk te beschrijven. Mensen die deze zoekwoorden invullen bij de zoekfunctie, komen dan veel sneller bij jouw post uit.
Bij deze post kun je de volgende #hashtags plaatsen:
#nikeshoes #suedeshoes #sportshoessuede #greynike #greynikes #greynikeshoes #sportshoeswoman #womannikes #nikeswomen en ga zo maar door. Zoals je ziet, ze de tags beschrijvend.
- Gebruik geen tags die niets te maken hebben met je foto, zoals bijvoorbeeld:
#opterras #kerkstraat #vakantie #dierentuin
- Wat je wel kunt doen is de niet relevante woorden zonder hashtag gebruiken zoals:
Naar de dierentuin geweest met mijn #nikeshoes
Gouden Tip: uniek zijn is beter
Hoe unieker de hashtag, hoe gerichter je doelgroep. Op het woord fitness zijn meer dan 225 miljoen mensen actief. De kans dat jouw post bij #fitness wordt getoond is bijzonder klein. De hashtag #fitnessinstructor wordt slechts 21.000 keer gebruikt, waarbij je dus veel sneller in beeld komt. Hoe lager het getal, en dus hoe unieker de tag is, hoe meer de opbrengst zal zijn. Op grote aantallen focussen is met hagel schieten.
Nederlandse tags gebruiken
Door Nederlandse hashtags te gebruiken, richt je je niet alleen op de kleinere markt, waar de concurrentie lager ligt, maar bereik je in veel gevallen ook meer mensen. Zeker wanneer je Instagram inzet voor bedrijfsdoeleinden en marketing, dan is het slimmer om op de Nederlandse zoekwoorden te focussen.
Meer likes en volgers helpen bij de vindbaarheid
Om post beter gevonden te laten worden kunnen likes en volgers helpen. Zoek zelf maar eens naar een paar hashtags en kijk welke profielen getoond worden. Vaak zijn dit de profielen met 2000+ volgers en 100+ likes. Dit kunt jij zelf ook. Je kunt namelijk likes kopen voor je foto’s en volgers kopen voor je Instagram profiel. Heb je van beide nog weinig, dan kan een combi pakket ook handig zijn. Bij een combi pakket worden er meerdere foto’s geliked, en krijg je er volgers bij. In verhouding is dit goedkoper.
Specifieke doelgroep bereiken
Wil je een specifieke doelgroep bereiken op Instagram zonder een betaalde campagne op te zetten, dan hebben wij een zeer mooi product, welke zeer effectief is en vele malen goedkoper, namelijk ons automatiseerpakket. Door het automatiseren krijg je echte activiteit wat goed is voor je profiel en je ranking. Daarnaast bouw je aan je bekendheid en krijg je echte volgers, echte likes, en echte reacties erbij vanuit jouw doelgroep! Lees hier meer over het automatiseren van je profiel.