Een gedegen zoekwoorden onderzoek doen
Heb jij een eigen website en ben je geïnteresseerd in het uitbreiden van het organische verkeer naar jouw website? Dan is het uitermate belangrijk jezelf te verdiepen in een zoekwoorden onderzoek. Een correct uitgevoerd onderzoek naar de juiste, meest relevante zoekwoorden is noodzakelijk voor jouw SEO/SEA strategie. Daarnaast kan het je helpen om inzicht te krijgen in het gedrag van jouw klant.
Iedereen wil natuurlijk de ‘hidden gems’ vinden, ofwel de zoekwoorden die niemand anders nog heeft gevonden en waar ontiegelijk veel zoekvolume op zit. Deze tutorial laat je zien hoe je deze ‘hidden gems’ vindt en hoe je daar vervolgens op inspeelt.
Vele verschillende factoren hebben invloed op jouw ranking in de zoekmachines. Natuurlijk is relevante inhoud, van hoge kwaliteit, uitermate belangrijk. Daarnaast zijn er ook factoren zoals linkbuilding die jouw website naar een hoger niveau kunnen tillen.
Om de kwaliteit van jouw website te kunnen waarderen moeten de bezoekers er wel eerst terecht komen. Daarom zouden we kunnen concluderen dat een zoekwoorden onderzoek één van de belangrijkste stappen is.
Wellicht vind je het moeilijk om een zoekwoorden onderzoek correct uit te voeren of weet je niet precies waar je op moet letten. Maak je dan geen zorgen. Dit artikel is geschreven om jou een helpende hand te bieden door dit proces heen. Je zult nuttige handvatten aangereikt krijgen, die jou kunnen helpen om jouw zoekwoorden onderzoek in goede banen te leiden.
Het vinden van geschikte zoekwoorden
Wanneer jij wilt dat jouw website hoog scoort in de zoekmachines, dan zal je populaire zoekwoorden nodig hebben. Zoekwoorden zijn woorden die doorgaans gebruikt worden bij het uitvoeren van een zoekopdracht. Vaak wordt gesproken van het enkelvoud ‘zoekwoord’, letterlijk vertaald vanuit het Engelse ‘keyword’. Echter hoeft het niet slechts om één woord te gaan. Goede, nuttige zoektermen bestaan in de meeste gevallen uit meerdere woorden.
Er zijn verschillende strategieën voor het vinden van geschikte zoektermen. Ik zal hieronder een aantal nuttige manieren benoemen en kort toelichten.
Gerelateerde zoekopdrachten
Ik zeg altijd maar zo, Google is je beste vriend. Het kan namelijk ook in het zoekwoorden onderzoek zeer nuttig zijn om deze zoekmachine te raadplegen. Wanneer je een bepaald zoekwoord in gedachte hebt kun je deze invoeren in de Google zoekbalk. Om de gerelateerde zoekopdrachten te vinden scrol je naar de onderkant van de resultatenpagina. Daar zal je een lijst vinden van gerelateerde zoekopdrachten, waar vaak nieuwe, relevante zoektermen te vinden zijn.
Probeer het zelf eens. Open Google en voer een hoofd zoekwoord in. Terwijl je aan het typen bent zal je zien dat de zoekmachine al automatisch suggesties geeft, gerelateerd aan het door jou ingevoerde woord.
Tools
Er bestaan vele online tools die jou kunnen helpen bij het vinden van relevante zoekwoorden. Hier hoef je in sommige gevallen niet eens geld aan uit te geven. Veel van deze tools zijn gratis of bieden tot op zeker hoogte gratis diensten aan. Ik zal een aantal tools, die ik zelf graag gebruik, verder uiteenzetten.
Keyword Surfer
Deze tool is gratis en dus voor iedereen toegankelijk. Het geeft inzichten in de populariteit van zoekwoorden. Bij een goed gebruik kan deze tool zeer nuttig zijn. Je download de Keyword Surfer makkelijk en snel en voegt deze hiermee automatisch toe als een extensie aan Google. Het is één van de snelste manieren om de zoekgegevens te onthullen in een land naar jouw keuze. Na het invoeren van het gewenste land, zal de Keyword Surfer bij iedere zoekopdracht aangeven hoe vaak hiernaar gezocht is in het betreffende land. Hiermee krijg je in één oogopslag een beeld van nuttige zoekwoorden in jouw regio. Ook zullen gerelateerde zoekwoorden getoond worden op basis van populariteit in het betreffende land.
Answer the Public
Deze tool is te gebruiken in zowel een gratis als een betaalde versie. Het programma is voornamelijk nuttig wanneer jij inhoudelijke blogs schrijft. Hierbij is het essentieel dat men antwoord geeft op de vragen van de lezer. Answer the public geeft jou inzicht in de vragen die jouw publiek stelt.
Google Trends
Google Trends geeft jou inzicht in de interesse naar een bepaalde zoekterm over een periode van 12 maanden. Dit kan voornamelijk nuttig zijn wanneer jij bijvoorbeeld in jouw bedrijf te maken hebt met seizoenartikelen. Wanneer je de resultaten van verschillende zoektermen met elkaar vergelijkt zal daar al gauw een duidelijk beeld uitkomen. Dit zal jou helpen voor de juiste zoektermen te kiezen.
Brainstormen
Wanneer je bezig bent met een zoekwoorden onderzoek, onderschat jezelf dan niet. Natuurlijk is het goed om gebruik te maken van nuttige tools zoals hierboven beschreven staan. Echter moet je niet vergeten dat je zelf vaak al meer weet dan je denkt. Voordat je gebruik maakt van de beschikbare tools kun je al gaan brainstormen over mogelijke onderwerpen. Wanneer je voor jezelf een lijstje op papier hebt gezet kun je hier vervolgens verder mee gaan werken in Google of één van de beschikbare tools.
Het gebruik van backlinks
Backlinks zijn links die naar jouw website verwijzen. Deze links zijn te vinden op externe websites en kennen autoriteit toe aan jouw website. Hoe vaker je genoemd wordt, hoe belangrijker jouw website als het ware is. De backlinks worden door Google bezien als aanbevelingen en zijn dus belangrijk voor het optimaliseren van jouw website. Vaak zijn kwalitatief goede backlinks niet te realiseren in grote hoeveelheden voor ondernemers zelf. Daarom wordt dit vaak uit handen gegeven aan SEO-bureaus.
Je kunt backlinks op verschillende manieren verkrijgen. Je kunt ze zelf actief verzamelen maar zoals eerder genoemd is dit in veel gevallen onhaalbaar. Het creëren van backlinks brengt risico’s met zich mee. De kwaliteit van de links dient dermate hoog te zijn dat ook de websites waar de links op geplaatst worden een zeer goede reputatie dienen te hebben. De meeste sites waar jij gratis backlinks kunt plaatsen voldoen helaas niet aan deze hoge kwaliteitseis.
Daarom bestaat de mogelijkheid om backlinks te kopen. Het kan echter nog best lastig zijn om te bepalen waar je betrouwbare en kwalitatief goede backlinks kunt verkrijgen. Er zijn een aantal dingen waar je goed op moet letten bij het kopen van backlinks. Hieronder noem ik de meest belangrijke punten.
Ervaring backlinks kopen
Wanneer jij ervoor kiest om backlinks te kopen, kies dan voor een bedrijf met de nodige, relevante ervaring op het gebied van backlinks. Verdiep jezelf in de recensies van klanten om zeker te weten dat het bedrijf betrouwbare diensten levert.
De context van de backlinks
Zoals eerder genoemd is de kwaliteit van de links van essentieel belang. Ook dient de context waarin de link geplaatst wordt relevant te zijn. De pagina waarop de backlinks te zien is, dient op zijn minst gedeeltelijke te gaan over het onderwerp van de betreffende link.
Maak van tevoren duidelijke afspraken
Wanneer jij met een linkbuilding expert in zee gaat is het belangrijk om van tevoren duidelijke afspraken te maken. Stel kwaliteitseisen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een minimale domeinautoriteit. Zorg er daarnaast voor dat je afspraken maakt over de hoeveelheid links in een artikel en de lengte van het artikel. Zorg dat het voor beide partijen duidelijk is wat er verwacht wordt. Dit voorkomt meningsverschillen of zelfs teleurstellingen in een latere fase van de samenwerking.
Conclusie
We kunnen concluderen dat het kopen van backlinks, anno nu, een onmisbaar aspect is van een goede SEO strategie. Aangezien er veel aangeboden wordt op het internet is het soms lastig een goede keuze te maken. Gezien het feit dat de backlinks aan een aantal belangrijke eisen moeten voldoen, is het belangrijk in zee te gaan met een bedrijf dat weet wat ze doen. Jij bent als website-eigenaar ongetwijfeld ontzettend druk met allerlei facetten van het vakgebied en dat begrijpen wij. Daarom nemen wij je graag wat werk uit handen. Wij bieden u een betrouwbare service en backlinks van de hoogste kwaliteit.