Geld verdienen met Instagram; dat is de droom van vele millennials en Gen X jongvolwassenen. Vaak wordt er hierbij alleen gedacht aan influencer worden, maar dat is zeker niet de enige manier om een leuk zakcentje bij te verdienen. Zo kun je ook werken met affiliate links en je eigen webshop opzetten. In deze blog nemen we de verschillende mogelijkheden door en beantwoorden we de vraag bij hoeveel volgers op Instagram je geld krijgt.
Is het moeilijk om geld te verdienen met Instagram?
Of geld verdienen met Instagram moeilijk is, hangt af van de niche en de manier die je uitkiest. Wanneer je voor een verzadigde niche kiest, waar al duizenden Instagram accounts actief in zijn die naar dezelfde doelgroep vissen, is het moeilijker om geld te verdienen. Doe daarom altijd vooraf goed je onderzoek, en kies daar waar mogelijk voor een sub-niche waar je veel verstand van hebt.
Daarbij zal je sowieso tijd en moeite moeten steken in alle onderstaande verdienmodellen. Jouw volgers groeien niet zomaar organisch de tienduizenden in. Je zult enkele keren falen, tegenslagen meemaken en willen opgeven. Maar echte doorzetters zullen rijkelijk beloond worden!
Verschillende manieren om geld te verdienen met Instagram
Bekijk de onderstaande 5 manieren om geld te verdienen met Instagram en onderzoek welke manier er het beste aansluit bij jouw wensen, tijd en budget. Zo kost het opstarten van een eigen website meer dan het werken met affiliate links. Bekijk ook waar je het meeste plezier in denkt te hebben, wanneer je voor een nieuw verdienmodel kiest moet je deze niet al na een halfjaar zat zijn.
Als influencer samenwerken met merken
De meest bekende manier om geld te verdienen met Instagram is toch wel door het influencer-pad te nemen. Door je eigen fanbase op Instagram op te bouwen en kwalitatieve en inspirerende content te delen willen merken graag met je samenwerken. Hierbij maak jij content in samenwerking met het merk, en plaats je dit op je eigen social media pagina.
Niet alleen Instagram accounts met veel volgers kunnen betaald krijgen voor samenwerking. Tegenwoordig spreken bedrijven ook vaak micro-influencers aan, omdat deze groep bekend staat om de hechte groep met hun volgers. Je hebt dus zeker niet honderdduizenden volgers nodig om geld te verdienen met Instagram.
Je kunt als influencer dan op twee manieren betaald krijgen:
- Een barter deal: je krijgt één (of meerdere) producten in ruil voor de samenwerking.
- Een exact geldbedrag: je krijgt 1 vast bedrag voor de samenwerking
Ieder bedrijf werkt anders en heeft een specifieke manier van uitbetalen. Kijk wat jij het prettigst vindt, maar wees wel realistisch. Misschien krijg je in het begin vooral barter deals aangeboden doordat je nog een klein publiek hebt, en kun je later pas daadwerkelijk geld vragen.
Let er wel op met welk bedrijf je samenwerkt en hoe vaak je een samenwerkingspost plaatst als influencer. Het is natuurlijk logischer dat een fitnesscoach eerder samenwerkt met een bedrijf dat prep meals verkoopt dan met een sieradenlijn. Zorg dat je geloofwaardig blijft overkomen. Ook wanneer je alleen maar samenwerkingposts plaatst kan dit voor volgers irritant zijn.
Affiliate marketing
Een andere manier om geld te verdienen via Instagram is door het toepassen van affiliate marketing. Bij affiliate marketing focus je je meer op het daadwerkelijk verkopen van producten of diensten van een ander bedrijf, en minder op het vergroten van hun naamsbekendheid.
Dit gebeurt meestal via een affiliate code of speciale link die je van het bedrijf ontvangt. Deze link kun je dan wel niet in een post verwerken, maar wel in je bio zetten wanneer je meer dan duizend volgers hebt. Koopt een volger (of iemand die jouw profiel bezoekt) via deze link of code een product? Dan krijg jij een bepaald percentage over de aankoop.
Om aan affiliate marketing via Instagram te doen hoeft je niet een account met een gezicht te hebben. Er zijn ook voldoende accounts die geld met affiliate marketing verdienen zonder hun gezicht te laten zien. Zo kun je producten laten zien met je handen, zonder met je gezicht in beeld te komen. Of bepaalde diensten uitleggen door middel van een animatie. Het maken van informatieve en kwalitatieve content staat hier voorop.
Lijkt affiliate marketing jou wel iets? Dan zijn dit voorbeelden van grote bedrijven die samenwerken met Instagram gebruikers:
- Amazon.nl: de meest populaire website om affiliate marketing voor te doen, hier ontvang je 10% commissie.
- Bol.com: ontvang tot 8% commissie over de totale winkelwagen van de koper.
- Coolblue.nl: ontvang 8% commissie en krijg handig promotiemateriaal.
Open je eigen webshop
Ook kun je ervoor kiezen om je eigen webshop te openen, zodat je niet de producten of diensten van anderen hoeft te promoten. Kies hiervoor een niche uit die je zelf aanspreekt, en waar je veel informatie over weet (of wil leren) en ga aan de slag met informatieve content die de doelgroep van deze niche aanspreekt.
Door kwalitatieve producten aan te bieden en ook interessante content te delen (die verder gaat dan enkel reclamespotjes), zorg je er al snel voor dat jouw bedrijf en webshop groter worden. Eventueel kun je er ook voor kiezen om samenwerkingen aan te gaan en jouw producten op te sturen naar micro-influencers, die het met jouw doelgroep delen.
Een goed voorbeeld hiervan is Loki the Wolfdog, één van de grootste ondernemers binnen de honden niche.
Producten verkopen via Instagram shop
Dit verdienmodel voor Instagram is vergelijkend met de vorige; Instagram heeft namelijk ook een eigen online shop waar je producten op kunt verkopen. Op deze manier worden klanten niet door middel van een link doorverwezen naar jouw webshop, maar kopen ze de producten binnen de Instagram app zelf.
Om een Instagram shop te openen moet je eerst een Instagram bedrijfsaccount hebben en een Facebook catalogus aanmaken. Vervolgens koppel je jouw Facebook catalogus aan je bedrijfsaccount, en kun je een verzoek indienen voor een shop-account. Deze wordt dan gecontroleerd door Instagram zelf. Na goedkeuring kun je aan de slag met jouw Instagram shop!
Toch heeft een Instagram shop ook enkele nadelen ten opzichte van een eigen webshop:
- Je bouwt moeilijker een e-maillijst op
- Je bent altijd afhankelijk van je Facebook catalogus
- Je hebt minder functies in de Instagram shop
- Je kunt slechter aan SEO optimalisatie doen
Ga aan de slag als social media manager
Steeds vaker nemen social media managers de Instagram pagina’s van bedrijven over. Waar je als content creator enkel de content van Instagram pagina’s creëert, beheer je als social media manager de gehele pagina. Van het bedenken van content, tot het plaatsen en het bedenken van een goede caption. Alleen het maken van foto’s en video’s zelf laat je in handen van het bedrijf.
Bedrijven kiezen voor een social media manger wanneer:
- Ze geen tijd hebben om in Instagram te steken
- Ze te weinig over het platform weten
- Ze niet op de hoogte zijn van de laatste trends
- Ze geen ideeën hebben voor nieuwe content
Als social media manager kun je overal werken en heb je niet zelf een x aantal volgers nodig. Het enige wat je nodig hebt is een laptop met camera (voor de vele zoom-meetings met klanten) en genoeg kennis over Instagram.
Er zijn verschillende manieren waarop je klanten vindt als social media manager:
- Op Instagram zelf: benader met jouw professionele profiel klanten zelf en maak een mooi aanbod. Je kunt ze ook direct laten weten wat je voor hen in gedachten hebt.
- Op freelancer platformen zoals Fiverr of UpWork: de makkelijkste manier om honderden klanten van over de gehele wereld aan te trekken. Hiervoor lever je wel 20% aan het platform zelf in.
- Op LinkedIn of Indeed: bekijk de vacatures eens of plaats zelf een advertentie waarin je jouw diensten aanbied.
Zorg er wel voor dat je een mooi portfolio hebt gemaakt die je kunt laten zien aan klanten. Vaak vragen ze hierom voordat ze met je willen samenwerken. Een portfolio kun je zelf gemakkelijk in Canva maken, een gratis website met templates waardoor je binnen een uur een professioneel ogend document hebt gemaakt.
Met hoeveel volgers op Instagram kun je geld verdienen?
Je kunt al geld verdienen als influencer op Instagram met duizend volgers. Op dit aantal kun je namelijk een link in je bio plaatsen, die te gebruiken is voor zowel samenwerkingen als affiliate marketing.
Over het algemeen is het zo dat des te meer volgers je hebt, des te meer geld je verdient. Hou dus zeker niet bij duizend volgers op met moeite steken in je account. Bedrijven werken sneller met je samen als je meer volgers hebt, pagina bezoekers vinden dat je meer betrouwbaar overkomt en het aantal volgers kan een voordeel zijn bij concurrentie.
Zoals je leest zijn er genoeg mogelijkheden om geld te verdienen met Instagram. Ga jij aan de slag met affiliate marketing links, of kies je er toch liever voor om influencer te worden? De keuze is geheel aan jou!
Wil je meer weten over het Instagram platform? Probeer deze geheim tools! Of Lees eens deze blog, waar we dieper ingaan op een goede Instagram marketing strategie.