Facebook groep promoten

Facebook Groep Promoten: De Beste Manier

Facebook groep promoten – de beste manier voor je! Wist je dat het veel makkelijker is om promoten met een Facebook groep een groter bereik te creëren dan met een persoonlijke pagina? Dit is de reden waarom veel ondernemers een specifieke groep aanmaken binnen hun vakgebied. Wil jij leren hoe je om moet gaan met een Facebook groep promoten? Wij leggen het je in deze blog uit.

Wat is een Facebook groep?

Voordat we dieper ingaan op een Facebook groep promoten, is het handig als je wat basiskennis over deze functie binnen Facebook hebt. In een Facebook groep zit een groep mensen met dezelfde interesses, hobby’s of kennis. Er bestaan Facebook groepen over van alles en nog wat; bakken met natuurlijke ingrediënten, online ondernemen in het buitenland, of juist over de buurt waar je in woont. Door de grote hoeveelheid groepen is het gemakkelijk om met gelijken te praten, informatie uit te wisselen en ideeën op te doen. 

Er zijn over het algemeen drie categorieën Facebook groepen. Allereerst heb je een privé/besloten Facebook groep, waarbij niet-leden het bestaan van de groep wel kunnen zien, maar om de content en bijdragen te lezen eerst lidmaatschap moeten aanvragen. Je kunt het beste voor deze soort Facebook groep kiezen wanneer je wel wil dat jouw groep zichtbaar is bij de zoekresultaten, maar je niet zomaar iedereen in de groep wil hebben.

De tweede soort groep is een openbare Facebook groep. Hierbij kan iedereen, dus ook niet-leden, zien wat er in de groep wordt gedeeld. Dit houdt in dat ook iedereen berichten kan delen en liken. Wanneer jouw groep geen gevoelige informatie bevat en je wil dat zoveel mogelijk mensen de groep zien, is deze openbare optie de juiste keuze.

Als laatste kun je er ook voor kiezen om een geheime Facebook groep te starten. Deze groep zal niet binnen de zoekresultaten van zowel Facebook zelf als Google te zien zijn en je kunt enkel in deze groep geraken met een privé link/uitnodiging. Daarbij kun je niet de andere leden binnen de groep inzien, waardoor er een extra laag privacy is. Vaak zijn dit Facebook groepen voor een bedrijf of onderwerpen die gevoelig liggen zoals miskramen. 

De voordelen van een Facebook groep

Er zijn verschillende redenen waarom je voor een Facebook groep moet kiezen in plaats van (of als extra bovenop) een Facebook pagina.

  • Krijg een beter inzicht in jouw doelgroep: alle leden kunnen iets bijdragen, waardoor je een beter inzicht krijgt in wat er speelt binnen jouw doelgroep.
  • Een oneindig bereik: doordat groepsleden weer anderen uitnodigen, hoef je minder moeite te steken in de groei van je groep in vergelijking met een pagina. 
  • Groepsleden helpen elkaar onderling: wanneer jij een dag geen tijd hebt om vragen te beantwoorden in je groep is dat geen enkel probleem. Vaak helpen groepsleden elkaar onderling met de vraagstukken.
  • Je hebt verschillende privacy opties: zoals hierboven beschreven kun je kiezen uit verschillende soorten groepen. Dit kan bij een Facebook pagina niet.
  • Je omzeilt een deel van het algoritme: daar waar zakelijke pagina’s de laatste tijd veel last van hebben minder engagement, wordt jouw groep pagina juist meer gedeeld.

Bovendien is het aanmaken van een Facebook groep compleet gratis! Geen enkele reden dus om niet een Facebook community te maken.

Een Facebook community maken

Om verwarring direct te voorkomen; een Facebook community maken is hetzelfde als een Facebook groep aanmaken. Het wordt alleen nog wel eens op het platform anders genoemd. 

Een Facebook community maken is absoluut geen lastig klusje! Allereest is het goed om te weten dat je een privé pagina nodig hebt op Facebook om een Facebook community aan te maken. Zodra je dit gedaan hebt kun je vanuit jouw profiel naar www.facebook.nl/groups. Al snel doorloop je de verschillende mogelijkheden, zoals het soort groep dat je wil aanmaken, binnen welke niche jouw groep valt en uiteraard de naam van de Facebook groep. 

Je kunt pas echt aan de slag in jouw Facebook groep met het delen van bijdragen en het inrichten wanneer je één andere persoon direct uitnodigt. Een Facebook groep mag namelijk niet uit maar één persoon bestaan. Vervolgens kun je ook de rest van de personen uitnodigen die je in de groep wil hebben, op basis van naam of e-mailadres zoek je hen op. 

Jouw Facebook groep promoten

Alhoewel groeien met een Facebook groep makkelijker is dan met een Facebook pagina, kan het in het begin best frustrerend zijn om de eerste leden te werven. Wij hebben voor jou de meest handige 6 tips op een rijtje gezet om jouw Facebook groep te promoten.

Deel de groep met je Facebook vrienden

De makkelijkste manier om jouw Facebook groep te promoten is door je eigen Facebook vrienden uit te nodigen. Je kunt ervoor kiezen om je vrienden stuk voor stuk uit te nodigen of de gehele lijst in een keer aan te klikken. Bedenk je wel of iedereen uit jouw Facebook vriendenlijst hier op zit te wachten. Je wil niet dat mensen een negatieve associatie met jouw Facebook groep krijgen.

Deel de groep op andere platformen

Er bestaan veel meer andere platformen dan Facebook. Speur eens rond op je andere social media kanalen en kijk of je daar volgers hebt die jouw Facebook groep wellicht interessant vinden. Of ga op zoek naar pagina’s die ook over hetzelfde onderwerp gaan en nodig mensen daar uit om ook eens een kijkje te nemen op jouw groep.

Wanneer je het niet erg vindt om geld uit te geven om jouw Facebook groep te promoten, kun je er ook voor kiezen om reclame voor jouw Facebook groep te maken op deze pagina’s door middel van in gesprek te gaan met de eigenaar. Vaak kun je voor een x bedrag bij deze persoon een post of story kopen, om jezelf te promoten. 

Werk jij toevallig met een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief, doordat je een eigen bedrijf hebt? Ook dan kun je ervoor kiezen om jouw Facebook groep te promoten. Schrijf over hoe mensen jouw groep kunnen vinden, benadruk een interessante discussie die er in de groep plaats vond, vertel over de voordelen of plak er eventueel een winactie aan vast om de motivatie te verhogen. Er zijn zoveel meer manieren dan enkel één zinnetje om jouw Facebook groep te promoten. Maak slim gebruik van jouw e-maillijst! 

Facebookadvertising 

Deze optie is enkel voor jouw groep geschikt wanneer je het niet erg vindt om geld uit te geven. Facebookadvertising (adverteren op Facebook) is namelijk niet alleen beschikbaar voor zakelijke pagina’s, maar ook zeker voor groepen. Wanneer je in een korte tijd veel wil groeien, zonder weinig moeite te doen, is Facebookadvertising goed om te overwegen. Daarbij is het adverteren in Nederland en België ook nog redelijk goedkoop voor het bereik wat je ervoor terug krijgt.

Door de vele opties die Facebook beschikbaar stelt kun je jouw doelgroep nauwkeurig bereiken door middel van een simpele advertentie. Let er wel op dat je een pakkende foto en goede copy gebruikt waarin je de voordelen uitlegt van jouw Facebook groep. 

Gebruik je blog of website

Heb je een website of blog? Vermeld hier dan ook zeker jouw Facebook groep op. Het zal je verbazen hoeveel geïnteresseerden vanuit dit medium doorklikken naar Facebook uit nieuwsgierigheid. Vermeld jouw Facebook groep op de homepagina, contactpagina, in de afsluiting van je blog of relevante blogs die aansluiten op de onderwerpen van de groep. 

Wees kritisch waar je de Facebook groep op je website vermeld. Het laatste wat je wil is dat potentiële klanten van jouw website naar Facebook vertrekken, verdwaald raken en niet meer terug komen. 

Je Facebook groep promoten door het uitlokken van interactie

De content die je plaatst heeft ook een grote invloed op het groeien van jouw Facebook groep. Des te meer interactie er is binnen jouw groep, des te sneller groepen worden gedeeld met derden. Een goed voorbeeld is om vooral te werken met video, mensen zijn sneller geneigd om te reageren op video’s dan enkel teksten. Daarbij is het ook goed om kritische vraagstukken te plaatsen, door de verschillende meningen in de groep zullen de reacties hierop meer zijn dan gemiddeld.

Zorg dat je daarnaast frequent content deelt binnen jouw groep. Wanneer een groep stil ligt, is deze niet interessant voor anderen, en zullen mensen minder snel lid worden. Probeer zelf minstens 3x per week iets van je te laten horen binnen de groep. 

Neem jouw Facebook statistieken serieus

Misschien voor sommigen een voor de hand liggende tip, maar we vinden hem toch belangrijk genoeg om niet te delen; bekijk jouw Facebook statistieken. Via deze kun je zien welke soort content er goed presteert, hoe jouw groep het qua interactie doet en welke soort berichten je in de toekomst beter niet kunt plaatsen. Enorm waardevolle informatie die jouw Facebook groep verder helpt.

Nadat jouw Facebook groep gegroeid is naar zo’n 500 tot 1000 leden zul je zien dat het steeds makkelijker wordt om te groeien. Zo zul je op een gegeven moment weinig meer hoeven te doen en zal de pagina zichzelf verspreiden. 

Wil jij meer weten over groeien op Facebook? Bekijk dan ook eens deze blog waarin we bespreken hoe je meer likes op Facebook krijgt. En probeer onze geheim weg!

Laat een reactie achter

Scroll naar boven