Hoeveel verdien je met YouTube

Hoeveel Geld Verdien Je Met YouTube?

Altijd al benieuwd hoeveel je met YouTube verdient? Er zitten erg veel verschillen tussen de inkomstenbronnen van YouTubers, aangezien je naast de advertenties, ook nog een heleboel andere manieren hebt om geld met YouTube te verdienen. In deze blog vertellen we je hoeveel geld je verdien met YouTube advertenties op normale video’s en shorts, affiliate marketing en sponsordeals.

Hoeveel verdien je met YouTube filmpjes?

Hoeveel je verdient met YouTube filmpjes zelf hangt af van verschillende factoren, waarbij het soort video (normaal of short), het aantal views en de niche waar je in zit veel bepalen. En ook YouTube zelf houdt nog een deel achter. Op deze manier kan jouw kanaal per 1000 views 2 euro opbrengen, maar ook zeker 20 euro. Laten we hier wat dieper op in gaan.

Het YouTube partnerprogramma

Laten we beginnen bij het feit dat je in het begin met YouTube video’s helemaal niets verdient. Je moet het kanaal namelijk eerst aanmelden voor het YouTube partnerprogramma, voordat je advertenties op je eigen video’s kunt zetten.

Om je aan te melden voor het YouTube partnerprogramma moet het kanaal 1000 abonnees en 4000 kijkers hebben, en voldoen aan de community richtlijnen van het platform. Dit kan best even duren, maar met de tips die wij in een eerdere blog schreven, moet dit vast goedkomen. Heb je dit gehaald? Dan kun je je gratis aanmelden voor het YouTube partnerprogramma. Dit verzoek duurt zo’n 4 werkdagen, waarna je officieel geld met je video’s kunt verdienen.

Zodra je bent goedgekeurd heb je de mogelijkheid om advertenties op je video’s te plaatsen. Dit kan zowel voor de nieuwe video’s, als video’s die al op het kanaal geüpload zijn. Let wel op, YouTube beoordeelt elke video apart, komt een video niet overeen met hun richtlijnen? Dan kun je daar geen advertenties op plaatsen. 

Hoeveel advertenties je plaatst is aan jou. Dit is al gelijk de eerste factor die bepaalt hoeveel je verdient met YouTube. Zo kun je ervoor kiezen om enkel aan het begin een advertentie te plaatsen, maar ook door de gehele video heen. Doe je dit laatste, en kijkt iemand de video af? Dan verdien je meer dan iemand die maar 1 advertentie aan het begin heeft geplaatst. Er zit wel een risico aan de hoeveelheid advertenties die je plaatst. Des te meer je er plaatst, des te eerder een kijker weg klikt van je video.

Dit heeft niet alleen gevolgen op je watch time, maar ook hoe vaak het YouTube algoritme jouw video deelt. Zorg dus dat het aantal advertenties in je video goed verdeeld zijn, zodat je de aandacht van de kijker zo lang mogelijk volhoudt.

De niche van je kanaal

De tweede factor die bepaalt hoeveel je met YouTube filmpjes verdient is de niche (het hoofdonderwerp) van je kanaal. Video adverteerders mogen zelf bepalen in welke categorie ze hun advertentie willen plaatsen, waarbij ze voor sommige niches meer geld over hebben dan bij anderen. 

Zo kun je je voorstellen dat video’s in de financiële niche (denk aan verzekeringsadvies) een veel hoger advertentiebudget krijgen dan video’s die over mode gaan. Dit komt doordat de winst die een verzekeringsbedrijf maakt wanneer een kijker op hun advertentie klikt en besluit om iets te kopen, hoger is dan dat iemand die een sjaal koopt bij Zalando. 

Dit is de top 10 van best betaalde advertentie zoekwoorden:

  1. Verzekeringen
  2. Leningen
  3. Verkoop van huizen
  4. Casino
  5. Creditcard
  6. Advocatuur
  7. E-commerce
  8. SEO
  9. Online bedrijven
  10. Crypto

Past een zoekwoord van hierboven binnen jouw niche en video’s? Dan heb je een grotere kans op een hoger bedrag per 1000 views. Uiteraard kun je als kanaal niet zelf bepalen welk bedrijf er op jouw account een advertentie wil plaatsen, maar je kunt het zeker wel sturen door een goede niche uit te kiezen. 

Laat je daarentegen niet verblinden door deze lijst, er komen meer factoren bij het uitzoeken van een niche kijken dan enkel het geldbedrag per 1000 views. 

  • Is er veel competitie: zo ja, dan zal het veel moeilijker zijn om veel views te behalen.
  • Vind je de niche zelf interessant: je gaat je een hele tijd bezig houden met dit kanaal, dan is het handig als je er wel geïnteresseerd in bent.
  • Is het gemakkelijk om content te maken over dit onderwerp: zijn er veel interessante onderwerpen binnen de niche om video’s over te maken?

Onderzoek je niche doorgrondig en maak een weloverwogen beslissing. Door te snel in een niche te stappen zonder enig onderzoek kun je jouw YouTube avontuur erg moeilijk maken.

Het aantal views op je video

Hoeveel verdien je met YouTube per view bij een video? Dit is voor iedereen anders, het hangt namelijk af van je CPM. Er wordt hierbij niet gekeken naar 1 view, maar naar 1000 views.

Wanneer jouw kanaal is toegelaten voor het YouTube partnerprogramma kun je in de Creator Studio zien wat je CPM is. De CPM is een statistiek die aangeeft hoeveel geld adverteerders uitgeven om op YouTube advertenties te tonen. Je ziet een aantal verschillende CPM-gegevens in de Creator Studio:

  • CPM: De kosten die een adverteerder betaalt voor 1000 advertentievertoningen. Telkens wanneer een advertentie wordt weergegeven, telt dit als een vertoning van een advertentie.
  • CPM op basis van weergave: de kosten die een adverteerder betaalt voor 1000 videoweergaven waarbij een advertentie wordt weergegeven.

Wil je een grove schatting? Het gemiddelde CPM op YouTube ligt tussen de € 2,21 en € 9,35. Dit is gebaseerd op een aantal onderzoeken naar echte inkomen van meerdere YouTubers uit verschillende landen. 

Jouw CPM kan gedurende het jaar naar boven en naar beneden gaan en is dus niet altijd consistent. Dit heeft enkele verschillende redenen:

  • Tijd van het jaar: in de wintermaanden kijken meer mensen YouTube en zijn adverteerders bereid meer geld te bieden.
  • De geografische regio van kijkers: komen jouw kijkers uit landen met een hoge welvaart? Dan zijn adverteerders bereid om hier meer op te bieden dan landen met een lage welvaart.
  • Verschillende advertenties: voor een advertentie die niet overgeslagen kan worden verdien je meer dan een advertentie van 4 seconden die wel overgeslagen kan worden.

Zoals je ziet is het moeilijk om vooraf te bepalen hoeveel jij gaat verdienen met YouTube. Er komen zo ontzettend veel factoren bij kijken! Je kunt altijd onderzoeken welk kanaal er onlangs is begonnen, kijken naar het aantal views wat zij krijgen en met de gemiddelde CPM rekenen.

Deel van de winst naar YouTube

Uiteindelijk moet je ook nog een deel van jouw advertentie-inkomsten afstaan aan YouTube. Google Adsense (het moederbedrijf van Google) geeft jou als content creator uiteindelijk ‘maar’ 55% van de advertentie opbrengsten. 

Dit geldt ook voor YouTube shorts, van het deel dat YouTube voor advertenties met jouw shorts binnenhaalt, gaat nog zo’n 55% vanaf. Reken je dus in beide gevallen nog niet direct rijk. 

YouTube abonnees 

Advertentiekosten zijn niet de enige manier om geld met jouw YouTube video’s te verdienen. Ook heb je als YouTuber de mogelijkheid om lidmaatschappen te verkopen of gebruik te maken van een Superchat of Superstickers. Deze kun je zo goedkoop of duur maken als dat je zelf wil. 

Lidmaatschappen zijn vaak tussen de 1 en 10 euro per maand, waarbij je de kijker toegang geeft tot exclusieve voordelen zoals extra video’s en loyaliteitsbeloningen. Als kanaal eigenaar verdien je 70% van de totale lidmaatschappen, de overige 30% moet je afstaan aan YouTube.

Zoals je hebt kunnen lezen spelen zowel het aantal advertenties, de niche, het aantal views en abonnees mee met hoeveel geld je met YouTube advertenties kunt verdienen.

YouTube shorts

Vanaf 1 februari 2023 kun je ook geld verdienen met YouTube shorts advertenties. Aan het eind van iedere maand kijkt YouTube wat de totale advertentieopbrengsten zijn van de shorts in jouw land. Daarna kijken ze naar het aantal weergaven van iedere creator. Heb jij met jouw shorts bijvoorbeeld 5% van alle views in Nederland, dan wordt er gerekend met 5% van de shorts-advertentieopbrengsten.

Dit houdt niet in dat je deze 5% kunt laten uitbetalen. Over het uiteindelijke bedrag ontvang je 45%, de overige 65% gaat naar YouTube zelf.  

Andere methodes om geld te verdienen met YouTube

Advertentie opbrengsten zijn niet de enige manier om geld te verdienen met YouTube, ook kun je een aardig maandsalaris uit affiliate marketing en sponsordeals halen.

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing promoot je een bedrijf of een product in een video, zonder dat je de eigenaar bent van het merk. Hierbij plaats je een link in je beschrijving die het bedrijf je heeft gegeven. Elke keer wanneer een van jouw kijkers op deze link klikken en een aankoop doen, ontvang je hier een commissie over. 

De gemiddelde commissie bij webshops zoals bol.com, amazon.nl en coolblue is 5%. Mocht een van jouw kijkers dus jouw review van de Airfryer XL erg interessant vinden, en uiteindelijk de aankoop van €150 doen, ontvang jij hier dus €7,50 over.

Sponsordeals

Merken werken graag met YouTubers samen om meer naamsbekendheid, vertrouwen te vergroten of natuurlijk voor meer sales. Wanneer jouw doelgroep overeenkomt met de doelgroep van het bedrijf, en je een mooi aantal volgers hebt opgebouwd, maak je kans op mooie samenwerkingen.

Een korte 30 seconden sponsordeal kan al oplopen tot € 500, moet je nagaan als je een gehele video aan het merk koppelt.

Al met al genoeg informatie om voor jezelf te onderzoeken hoeveel geld je verdien met YouTube. Zoals al eerder aangegeven, kunnen wij niet voor iedereen een gemiddelde geven aangezien er zoveel verschillende factoren meespelen. 

Wil je meer weten over YouTube? Probeer onze geheim tools! Bekijk dan ook eens deze blog, waarin we uitleggen hoe je meer volgers kunt krijgen.

Laat een reactie achter

Scroll naar boven