Welke social media zijn er Christenen

Welke Social Media Zijn Er? Een Uitgebreide Lijst

Anno 2023 is social media niet meer weg te denken uit onze samenleving. Dagelijks scrollen miljoenen Nederlanders uren lang op hun favoriete platform om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, updates van vrienden en voor vermaak van de grappigste filmpjes. Maar welke social media zijn er nu eigenlijk allemaal?

Top 10 social media lijst

Onder social media vallen alle platformen die ervoor zorgen dat jij als individu of als bedrijf in contact komt met anderen. 

Of je nu op zoek bent naar het juiste platform voor zakelijk of persoonlijk gebruik. Wij kunnen je helpen! Er zijn veel verschillende soorten social media met elk hun eigen voor- en nadelen. In deze social media lijst vind je de 10 meest populaire platformen die je zeker eens moet bekijken. We bespreken de populariteit van het platform, de hoogtepunten en geven je nog enkele handige tips mee. Welke van de onderstaande social media platformen gebruik jij het liefst?

TikTok

Met vlag en wimpel staat TikTok qua groeiende populariteit toch zeker wel op nummer 1 in deze social media lijst. Zo lag het aantal gebruikers op dit video-platform in 2022 al 75% hoger dan het jaar ervoor, en verwachten we de aankomende jaren zeker een blijvende groei. Voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik is het slim om hier nu nog mee te beginnen, voordat het platform verzadigd is.

Voor wie nog niet bekend is met TikTok; op dit platform draait het om entertainment door middel van korte video’s (het liefst niet langer dan 1 minuut). Het algoritme bepaalt wat jij als kijker te zien krijgt aan de hand van de video’s die je compleet af kijkt, welke je een ‘hartje’ geeft en wie je volgt. 

Wanneer je TikTok zakelijk wil inzetten zijn er vele voordelen. Zo genereer je snel een hoog bereik, kun je een jongere doelgroep gemakkelijker aanspreken en is het mogelijk om je andere social media platformen te kopellen aan je profiel. Hierdoor klikken bezoekers makkelijk door naar bijvoorbeeld je Instagram pagina of website.

Bekijk ook: TikTok volgers kopen om jouw profiel te laten groeien.

Facebook

Met 10,3 miljoen Nederlandse gebruikers per jaar hoort Facebook zeker nog steeds in deze social media lijst thuis, alhoewel het platform het afgelopen jaar wel wat te voorduren heeft gehad. Het aantal bezoekers is namelijk voor het eerst gezakt sinds de oprichting. 

Het voordeel van Facebook is dat je enorm veel mogelijkheden hebt. Zo kun je als bezoeker zowel foto’s als video’s plaatsen en heb je zelfs de mogelijkheid om ‘live’ te gaan. Dit kun je zien als een makkelijke manier van livestreamen. Jouw volgers kunnen hierbij direct meekijken en reageren op wat je te vertellen hebt of laat zien. 

Daarnaast wordt Facebook door bedrijven vooral gebruikt om te adverteren. Het advertentie algoritme van Facebook is namelijk erg goed ingericht. Je kunt jouw advertenties exact voor de juiste doelgroep krijgen door middel van de vele mogelijkheden die Facebook je geeft.

Instagram

Eén van de belangrijkste kenmerken van Instagram is dat het platform visueel is ingesteld. Eigenlijk moet je het zien als een foto/video dagboek voor persoonlijke gebruikers en als visuele website voor zakelijke gebruikers. Instagram heeft hierdoor een groot voordeel, visuele beelden blijven namelijk makkelijker bij mensen hangen. 

Om Instagram zakelijk op de juiste manier in te zetten zijn er veel trucjes die je in kunt zetten. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoeken en inzetten van hashtags. Of het gebruik van Reels, het video tabblad op Instagram waar je kortere video’s (zoals op TikTok) plaatst en bekijkt.

Een handige tip van ons: video speelt een steeds belangrijkere rol op Instagram. Probeer dus naast statische beelden, ook eens af te wisselen met video’s op je tijdlijn. Denk bijvoorbeeld aan tips binnen je doelgroep, of een voorstelronde waarin je vragen van volgers beantwoord.

Twitter

Waar de bovenstaande drie platformen vooral op visueel beeld is ingesteld, doet Twitter dit net even iets anders. Bij Twitter draait het namelijk vooral om korte teksten die je deelt en actualiteit. Dit kunnen gedachten, reacties, opinies of andere korte mededelingen zijn. Alhoewel het aantal jaarlijkse gebruikers niet extreem hoog is (3.5 miljoen Nederlanders) raden wij je toch aan om dit platform eens te bekijken. De doelgroep op Twitter is namelijk compleet anders dan op Instagram en Facebook.

Door de korte teksten is het platform erg overzichtelijk en snel doorzoekbaar. Ook kun je op een snelle manier je netwerk uitbreiden, één simpele klik op de knop ‘volgen’ en je hebt jezelf op de kaart gezet bij een potentiële klant. 

LinkedIn

LinkedIn is een veelgebruikt platform in de zakelijke wereld. Of je nu op zoek bent naar een baan, of juist een bedrijf hebt en op zoek bent naar nieuwe talenten; LinkedIn is de juiste plek. Als werkzoekende kun je op dit platform veel informatie vinden over banen binnen jouw sector, maar ook jouw zakelijke successen delen en op zoek gaan naar andere professionals in jouw werkgebied.

Veel bedrijven maken een zakelijke pagina op LinkedIn aan om vacatures te plaatsen. Maar de mogelijkheden zijn nog veel groter dan dat. Zo kun je nieuwe samenwerkingen aantrekken, unieke acties delen en meer duidelijkheid scheppen over de visie het bedrijf. Dit trekt zowel talent als klanten aan.

Pinterest

Of je nu ideeën zoekt voor de badkamer, nieuwe keuken, knutsels voor je dochter of een verjaardagsfeest thema; op Pinterest vind je genoeg moodboards die je inspireren. Vind gemakkelijk DIY’s die passen bij jouw zoekopdracht en sla ze met één druk op de knop op, waardoor ze op een eigen moodboard verschijnen. 

Daarbij is Pinterest ook een krachtige marketingtool, eigenlijk kun je het platform vergelijken met een visuele zoekmachine. Wanneer je de juiste zoektermen in je titels gebruikt zul je veel mensen bereiken en doorsturen naar je website.

Een handige tip van ons: Het duurt even voor je als bedrijf goed zichtbaar wordt op Pinterest. Heb geduld en post regelmatig content, dan komt het goed!

Snapchat

Onder de jongere doelgroep is Snapchat nog steeds een populair platform dat wordt gebruikt voor onderlinge communicatie. Met zo’n 4,3 miljoen Nederlandse gebruikers staat het platform bekend om zijn unieke persoonlijkheid. Je deelt enkel foto’s of video’s met personen die jij uitkiest en kan gebruik maken van leuke filters.

Maar ook zie je dat steeds meer bedrijven Snapchat inzetten voor wervingscampagnes. Zo kunnen kandidaten op een laagdrempelige manier contact opnemen met het bedrijf door hun telefoonnummer naar een zakelijk account te sturen. Of worden er foto’s gedeeld van de werkomgeving, leuke uitjes en gemotiveerde medewerkers, zodat toekomstig talent een voorstelling krijgt van hoe het is om te werken bij het bedrijf.

YouTube

Hoewel veel mensen dit platform vergeten, behoort YouTube toch echt thuis in deze social media lijst. Je kunt op YouTube verschillende kanalen volgen, video’s liken en zelfs je eigen video’s maken en uploaden. Zo kun je ervoor kiezen om je eigen persoonlijke account te creëren en video’s te maken over jouw passie, waarmee je hopelijk een mooi aantal volgers opbouwt en er zelfs YouTube inkomsten uit haalt! 

Maar het is ook mogelijk, wanneer je een bedrijf hebt, om een zakelijk account aan te maken waarop je commerciële video’s upload. Denk bijvoorbeeld aan het stijlen van bepaalde outfits wanneer je een kledingzaak runt, of over de voordelen van fitness vertelt wanneer je een personal trainer bent en meer klanten zoekt. YouTube heeft veel mogelijkheden, voor zowel bezoekers die entertainment zoeken als commerciële gebruikers! 

Spotify

Spotify is toch wel het walhalla onder de muziekliefhebbers en muziekartiesten die hun muziek onder de mensen willen brengen. De streamingsdienst heeft wereldwijd zo’n 433 miljoen gebruikers, met een consistente jaarlijkse groei van zo’n 19%. Op dit platform kun je als luisteraar jouw favoriete nummers opslaan in je afspeellijst en delen met je vrienden. Je kunt daarnaast ook op een gemakkelijke manier nieuwe muziek ontdekken.

Artiesten gebruiken Spotify om muziek uit te brengen, zij verdienen een percentage over het aantal keer dat nummers geluisterd worden. Maar ook festivals en clubs gebruiken het om aan potentiële klanten te laten weten wat voor muziek je bij hen kunt verwachten.

Lees ook: Hoe kun je geld verdienen met Spotify

Twitch

Twitch is een live-streamingswebsite waar voornamelijk gamers en muzikanten op te vinden zijn. Op dit platform kun je als kijker direct tegen de desbetreffende streamer praten door middel van een chat en hen ook financieel steunen door een bit-donatie te sturen. Het platform heeft verschillende categorieën, van specifieke games tot ‘gewoon gezellig kletsen’, er zit vast een livestream en streamer tussen die jij leuk vindt om te bekijken. 

Als streamer op Twitch kun je onder andere geld verdienen door middel van samenwerkingen, advertenties en bit-donaties. Wanneer je er voldoende tijd in steekt en volgers opbouwt is dit zeker een leuke manier om een zakcentje bij te verdienen! 

Na het lezen van deze blog heb je antwoord gekregen op de vraag ‘welke social media zijn er’. Welk platform zet jij in dit jaar en laat je groeien met behulp van de tips in onze andere blogs? Bekijk bijvoorbeeld eens deze blog waar we je tips geven over hoe je viral kunt gaan op TikTok.

Laat een reactie achter

Scroll naar boven