Denk jij er over na of het een goed idee is om social media in te zetten voor jouw bedrijf?
Dan is deze blog voor jou!
Er zijn namelijk verschillende factoren waar je rekening mee moet houden voor je deze keuze maakt.
Op deze pagina vind je de voor- en nadelen van social media voor bedrijven op een rij, zodat je binnen enkele minuten weet of het geschikt is voor jouw bedrijf en visie.
De voordelen van social media voor bedrijven
Zakelijke social media pagina’s zie je steeds vaker op platformen voorbij komen.
Het begon voornamelijk op Facebook en LinkedIn, maar ook op platformen als Twitter, TikTok en Instagram zijn de zakelijke pagina’s niet meer weg te denken.
Dit vinden wij niet gek, bekijk de volgende voordelen van social media voor bedrijven eens.
Een goed visitekaartje
Waar potentiële klanten vroeger wanneer ze meer bedrijfsinformatie nodig hadden naar de desbetreffende website gingen, is deze manier van zoeken de afgelopen jaren flink veranderd.
Of het nu gaat om het opzoeken van de locatie, sfeerbeelden of oprechte reviews, vaak neigen mensen momenteel steeds sneller naar social media als zoekmachine.
Dit zorgt ervoor dat je een hoop klanten misloopt wanneer je niets met social media doet.
Om deze reden is het belangrijk dat jouw bedrijf online goed zichtbaar is en de juiste visie uitstraalt.
Zie jouw social media als een online visitekaartje, het moet zowel aan de voor- als achterkant bij jouw bedrijf passen.
Potentiële klanten zullen sneller overtuigd zijn om bij jou een dienst of product af te nemen wanneer jouw kanalen up-to-date zijn en er goede reviews over je te vinden zijn.
Bereik duizenden mensen met één post
Voor vele bedrijfseigenaren is het een droom; viraal gaan op social media.
Alhoewel velen het op dromen houden, is het toch verstandig om actie te ondernemen en echt serieus met social media aan de slag te gaan.
Je kunt namelijk inderdaad met één 40 seconden video op bijvoorbeeld het social media platform TikTok viraal gaan en het gehele assortiment binnen één dag leeg verkopen.
Bekijk ook: krijg duizenden likes op jouw Instagram posts.
Sta in contact met jouw doelgroep
Een van de grootste voordelen van social media voor bedrijven is dat je als bedrijf echt in contact staat met je doelgroep.
Waar er bij een tv-spotje of radioreclame niemand op je kan reageren, kunnen duizenden mensen op jou (en jij op hen) reageren op social media.
Hierdoor kom je er gemakkelijk achter wat jouw doelgroep wel of niet aantrekkelijk vindt, erg handig in de eerste fase van je bedrijf!
Ook zorgt dit contact voor een betere klantenbinding.
Hoe jij communiceert met je klanten op social media staat in verband met het klantenvertrouwen wat je opbouwt.
Dit kun je als voorsprong gebruiken ten opzichte van de concurrentie.
Social media voor bedrijven is gratis te gebruiken!
Social media is geheel gratis te gebruiken, ook wanneer je een zakelijk account creëert.
Binnen enkele minuten heb je een account geopend en kun je aan de slag.
Dit zorgt ervoor dat de drempel om te beginnen direct een stuk lager is.
Behalve tijd en energie, heb je niets te verliezen.
Uiteraard moet je er niet te makkelijk over denken, stel een contentplan op en onderzoek wat goed werkt bij de competitie om het meest uit deze gratis marketing te halen.
Daarbij zijn er veel tools en websites die je gratis tips en tricks geven, maak hier zeker gebruik van.
Kies je ervoor om met advertenties te werken?
Dan betaal je wel een bijdrage aan het platform en is het dus niet meer volledig gratis.
Genereren van bezoekers op je website
Naast naambekendheid, klantenbinding en vertrouwen is een groot voordeel van social media voor bedrijven het gemakkelijk doorsturen van klanten naar de website.
Op veel social media platformen is het mogelijk om een link naar je website op het zakelijke profiel te plaatsen, waardoor het gemakkelijker voor klanten wordt om hier eens een kijkje te nemen.
Ook is het mogelijk om op bijvoorbeeld Instagram en Facebook producten te taggen en hier een direct linkje aan toe te voegen.
Op deze manier weet de klant direct hoeveel het product kost, of het nog beschikbaar is en worden ze met één druk op de knop doorverwezen naar de website om het daadwerkelijk te shoppen.
Het wordt potentiële klanten dus erg gemakkelijk gemaakt om iets bij jou af te nemen!
Meetbare resultaten
Platformen zoals LinkedIn, Instagram en Facebook zorgen dat je wekelijks of maandelijks voldoende resultaten af te lezen hebt.
In een makkelijk en gratis overzicht zie je welke doelgroep je hebt bereikt, welke content het beste gepresteerd heeft en hoeveel interactie er is geweest.
Hierdoor kun je op een simpele manier je content blijven verbeteren.
Naast de dashboards van de platformen zelf zijn er ook voldoende andere tools die je in kunt zetten.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan Hootsuite, Buffer en Loomy.
Deze tools helpen je niet alleen met het verzamelen van jouw resultaten, maar ook bijvoorbeeld met het onderzoeken van de juiste hashtags en captions.
De nadelen van social media voor bedrijven
Alhoewel er veel voordelen aan social media vast zitten, zijn er ook enkele nadelen van social media voor bedrijven waar je rekening mee moet houden.
Zo bespreken we hieronder de mogelijke reputatieschade en de tijd die je er in moet steken.
Eventuele reputatieschade
De kans dat een ontevreden klant op jouw social media terecht komt en daar zijn mening uit, door middel van een slechte review of boze tekst onder een post, is iets waar je rekening mee moet houden.
Het is hierbij niet verstandig om boos te reageren of nog erger, het bericht te verwijderen.
Reageer altijd netjes op klachten en slechte reviews en biedt als bedrijf een passende oplossing aan zodat anderen zien hoe je met jouw klanten omgaat.
Daarbij is het altijd goed om de content die je op social media plaatst dubbel te controleren.
Sommige uitspraken die jij wel grappig of leuk vindt, kunnen door anderen als niet prettig worden ervaren.
Hetzelfde geld voor fotomateriaal, sluit dit aan bij de merkwaarden van het bedrijf?
Wees hierin kritisch.
Te veel verschillende soorten platformen
Veel mensen weten niet welke social media er voor hun bedrijf geschikt is.
Dit uit zich vaak in dat bedrijven veel verschillende platformen inzetten, zonder een doel te hebben, consistent te posten of het kanaal juist in te richten.
Zonde!
Want hiermee zet het bedrijf zich slecht op de kaart.
Om te bepalen wat het beste social media platform is voor jouw bedrijf, moet je terug naar de kern gaan.
Wie is jouw doelgroep en op welke social media bevinden zij zich?
Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat dit platform in de loop van de tijd kan veranderen.
Zo kan het zijn dat jouw doelgroep van het ene platform verplaatst naar de volgende nieuwe hype.
Het is belangrijk om hier flexibel mee om te gaan.
Een handige tip van ons: Wil je weten welke social media voor bedrijven er zijn en hoe je deze in kunt zetten?
Bekijk dan deze social media lijst eens met de meest populaire platformen!
Het kost tijd om jouw platform te begrijpen
Wanneer je denkt binnen enkele dagen voor het eerst een zakelijk social media account op te starten en te laten groeien naar duizenden ECHTE volgers, dan heb je het al gauw mis.
Het kost enige tijd om het social media platform naar keuze te begrijpen, je pagina juist in te delen, een content strategie op te stellen en potentiële klanten aan te trekken.
Hackers of profiel verwijderd
Social media kan soms onvoorspelbaar zijn.
Het ene moment heb je duizenden volgers opgebouwd en werkt je marketingfunnel optimaal, en het andere moment word je wachtwoord gehackt en kan je jouw account niet meer op.
Hoe vervelend dit ook is, vaak heb je hier weinig invloed op.
De hackers zullen een geldbedrag eisen, wees slim en ga hier niet op in!
Zoek contact op met het platform en hopelijk krijg je jouw zakelijke account terug.
Hetzelfde geldt voor een plotselinge verwijdering van het platform wegens ‘breken van de community richtlijnen’.
Ook dit kan je zomaar overkomen, het is belangrijk dat je rustig blijft en ook hierbij contact opzoekt met het platform zelf.
Een handige tip van ons: Zorg dat je altijd meerdere social media platformen gebruikt voor je bedrijf.
Kies bijvoorbeeld voor Instagram en TikTok of LinkedIn en Facebook.
Op deze manier hou je altijd één account actief mocht er iets mis gaan.
Laat je zeker niet tegenhouden door deze nadelen van social media voor bedrijven.
Wanneer je voldoende tijd en energie in je kanalen steekt en kritisch aan de slag gaat wegen deze zeker niet op tegen de vele voordelen.
Al met al raden wij social media voor bedrijven zeker aan.
Bekijk welke social media het beste bij jouw doelgroep en bedrijf past en ga zo snel mogelijk aan de slag.
Wil je meer weten over het groeien op social media?
Ontdek onze geheime tool!
Met deze tool kun je de meest effectieve social media marketingstrategieën leren en je online aanwezigheid zien groeien.
Mis deze kans niet om je social media strategie naar een hoger niveau te tillen.