Je hebt enige tijd geleden een persoonlijk of zakelijk Instagram account geopend en hebt al wat goede content gedeeld, maar het aantal volgers wil maar niet stijgen. Herken je jezelf hierin? Dan kun je deze blog erg goed gebruiken! We delen met jou verschillende tips om meer volgers op Instagram te krijgen.
Waarom zijn volgers belangrijk op Instagram?
Op Instagram werkt het heel simpel; des te meer volgers je hebt, des te meer mensen je met jouw account kunt bereiken. Of je nu jouw Instagrampagina gebruikt als influencer, of dat het gericht is op je bedrijfswerkzaamheden, meer volgers zijn altijd voordelig.
Als influencer/ een persoonlijk account met veel volgers:
- Kom je meer betrouwbaar over
- Kun je meer geld vragen voor posts en/of stories
- Kun je samenwerkingen aangaan met grotere bedrijven
- Heb je meer invloed en ben je meer bekend
Bij een bedrijfsaccount met veel volgers:
- Zien meer mensen jouw nieuwste producten en/of diensten
- Sta je een streepje voor op de concurrent
- Krijg je meer naamsbekendheid
Het is dus erg belangrijk om je extra tijd te steken in het creëren van goede content en het verkrijgen van meer volgers. Hier heb je op lang termijn nog erg veel profijt van, aangezien social media steeds meer als een zoekmachine door klanten wordt gebruikt.
Meer gratis volgers tips Instagram
Er zijn zeker stappen die je zelf kunt ondernemen om meer gratis volgers op Instagram te krijgen. Hou er wel rekening mee dat geen enkele van deze tips als magische trucjes werken. Het organisch groeien op Instagram kost nu eenmaal tijd, energie en creativiteit. Heb je dit niet? Scrol dan even verder in deze blog naar de betaalde mogelijkheden.
Zorg voor een social media strategie
Zonder een goede social media strategie ben je nergens op Instagram. Met behulp van deze strategie zorg je dat je enkel content maakt die aansluit op je doelgroep, en het account consistent doorgroeit. Deze analyse start je met het een doelgroepsanalyse, waar je onderzoekt wie je doelgroep nu eigenlijk is en wat voor interesses zij hebben.
Op basis van deze analyse stel je contentpilaren op, welke het type content en onderwerpen beschrijven dat je op dit account zal posten. Drie voorbeelden van contentpilaren zijn bijvoorbeeld; informatie over de producten, handige tips en engagement posts. Het is de bedoeling dat je nooit van deze pilaren afwijkt, en dat je niet elke keer dezelfde pilaar achter elkaar post. Zo komen 5 posts die over producten gaan over als vervelend, maar zit je ook niet te wachten op alleen maar inspirerende quotes. De contentpilaren zorgen dus eigenlijk dat je een goede balans qua content op je Instagram hebt.
Handige tip van ons: Lees ook deze blog waar we dieper ingaan op het maken van een Instagram marketing strategie!
Je profiel op orde
Klikt er iemand vanuit de verkennen pagina door naar jouw account? Dan wil je wel dat diegene in een warm bad vol goede content terecht komt. Een slordig profiel zonder hoogtepunten, gepinde posts en een wirwar aan soorten foto’s is gewoon niet aantrekkelijk. Binnen 5 seconden moet een gebruiker weten wie jij bent, wat je doet en in welke niche je zit.
Heb je een lege bio? Ga hier dan direct aan de slag mee! Instagram geeft je de optie om 4 korte zinnen onder elkaar te plaatsen, zodat iedereen direct kan zien waar jij voor staat. Zelf zijn wij een fan van 4 korte zinnen in plaats van 2 lange, omdat dit veel overzichtelijker is voor pagina bezoekers.
Ook jouw Instagram profielfoto zegt veel over jou en de sfeer die je jouw account geeft. Ga waar mogelijk voor opvallende kleuren, zodat het direct opvalt en de pagina bezoeker nieuwsgierig raakt naar de rest van de content.
Als laatste is het belangrijk om ook hoogtepunten in te stellen. Maak deze aan van bepaalde vakanties, of verdeel ze in categorieën zoals werk – lifestyle – fitness – food. Op deze manier kunnen gebruikers snel de content vinden waar ze naar opzoek zijn.
Kies voor kwalitatief mooie foto’s
Wil je meer volgers op Instagram? Zorg dan dat de kwaliteit van je foto’s en video’s op orde is. Op Instagram werkt het namelijk niet zo dat meer posts resulteren in meer bereik. Kies er liever voor om enkel de beste foto’s te plaatsen, dan 5 foto’s per week te delen die het net niet zijn.
Probeer daarnaast zoveel mogelijk authentieke foto’s te plaatsen. Deze doen het vaak een stuk beter dan illustraties gemaakt met Canva. Net zoals dat een foto waar een persoon op staat, het beter doet dan een foto waar je alleen handen op ziet staan.
Bewerk jij jouw foto’s ook na? Zorg dan dat zoveel mogelijk van jouw foto’s dezelfde tint krijgen. Op deze manier ziet jouw Instagram feed er veel aantrekkelijker uit en is iemand meer geneigd om je te volgen.
Interactie met je volgers
Een belangrijk onderdeel van het krijgen van meer volgers op Instagram is interactie. Onder interactie verstaan we het geven en krijgen van likes en reacties. Reageert er iemand op jouw Instagram post? Probeer hier dan zo snel mogelijk op te reageren en geeft de reactie een hartje. Op deze manier maak je meer verbinding met je volgers, en zullen zij je eerder aanraden aan vrienden.
Dit werkt trouwens ook goed de andere kant op. Zorg dat je zelf ook onder posts van andere gebruikers een leuke reactie plaatst, zodat je opvalt bij een nieuwe groep gebruikers.
Heb je nog niet zoveel reacties onder je posts? Probeer dan in de caption (de beschrijving van de post) vaker een vraag te stellen of om de mening van kijkers te vragen. Hierdoor lok je hen uit om sneller te reageren.
Maak gebruik van de nieuwe functies
Waar TikTok short video content inzette om viraal te gaan, kon Instagram niet achterblijven. Met de naam Instagram Reels zorgden ook zij dat het maken en plaatsen van korte video’s op Instagram mogelijk werd. Probeer van dit soort nieuwe functies zo snel mogelijk gebruik te maken, het Instagram algoritme beloont accounts die dit doen namelijk erg goed.
Ook nu is het nog niet te laat om te beginnen met Instagram Reels. Hiermee bereik je een hele nieuwe groep met gebruikers, zonder daar maar enige moeite te voor hoeven doen.
Handige tip van ons: gebruik voor jouw Instagram Reels ook 4-6 hashtags om bij de juiste doelgroep terecht te komen.
Betaalde mogelijkheden
Naast organisch groeien op Instagram, zijn er ook enkele betaalde mogelijkheden om meer volgers te krijgen. Wij gaan in deze blog dieper op twee mogelijkheden in; het kopen van volgers en Instagram advertenties. Uiteraard zijn er ook andere opties, zoals samenwerkingen met bekende influencers en winacties.
Volgers kopen; wel of niet doen
Wanneer je jouw Instagram pagina een kickstart wil geven en je geen tijd of zin hebt om er veel energie in te steken, kun je ervoor kiezen om nep volgers te kopen. Het voordeel aan nep-volgers is dat je account gelijk veel professioneler overkomt, mensen sneller geneigd zijn om je te volgen en dat je sneller samenwerkingen kunt aangaan met bedrijven.
Veel gebruikers op Instagram zetten nep-volgers in, zowel voor persoonlijke als zakelijke accounts. Je bent dus echt niet de enige die hierover twijfelt. Zorg wel dat je het bij een betrouwbare partij doet, zoals Likes-Kopen. Zo weet je zeker dat je met hoge kwaliteit volgers te maken hebt die slecht van nep te onderscheiden zijn.
Let wel op, er zitten ook enkele risico’s aan het kopen van volgers vast. Wanneer je teveel nep-volgers in één keer koopt kan dit bijvoorbeeld opvallen bij andere kanalen en gebruikers. Of wanneer je op een onbetrouwbare website je wachtwoord invult (NOOIT DOEN!), kun je gehackt worden.
Daarnaast staat Instagram het officieel niet toe om nep-volgers te kopen.
Instagram advertenties
Instagram advertenties zijn een perfecte manier om je naamsbekendheid (en daarmee je Instagram profiel) mee te promoten. Er zijn 4 verschillende soorten advertenties waar je uit kunt kiezen, elk met een eigen prijs en doelstelling.
- Carrousel advertenties: deze bestaat uit meerdere foto’s naast elkaar, waar de gebruiker door heen kan scrollen. Perfect voor wanneer je meerdere producten wil laten zien.
- Foto of video advertenties: kies voor 1 foto of video om te promoten, je hebt hier wel meer tekst die je kunt benutten.
- Collectie advertenties: maak je doelgroep bewust van welke artikelen je verkoopt en voeg een landingspagina toe.
- Stories advertenties: adverteer via kleine verticale video’s of foto’s tussen de stories door van andere gebruikers.
Wanneer we het gemiddelde van deze advertentie mogelijkheden nemen liggen de kosten voor 1000 weergaven tussen de €1,25 en €6,30. Waarbij stories advertenties de goedkoopste mogelijkheid zijn. Deze prijs hangt af van de instellingen die je per advertentie kiest, dus wat je uiteindelijk betaalt is per stuk verschillend.
Zoals je leest zijn er meerdere mogelijkheden wanneer je meer volgers op Instagram wil krijgen. Zowel met de betaalde als gratis opties, kun je jouw volgers flink laten groeien en uiteindelijk zelfs geld verdienen. Wil je meer weten over geld verdienen via Instagram? Bekijk dan eens deze blog.